Facebook data

1
HJÄLP Det regnar i costa!!!!
#13750 HJÄLP Det regnar i costa!!!! 17 år, 11 månader sen Stoke: 7

GZaa
graphgraph

Hej!

Nu fick jag hoppas jag nyfikna att titta in hit. Jag behöver faktisk hjälp. Jag har frågat detta innan och fått många bra svar men jag har svårt att bestämma mig. Som den akademikern man är tänkte jag undersöka och sedan dra slutsatser av de svar man får. okej jag undrar:

Ni som varit i Costa Rica, är det verkligen jätteregnigt under deras regnperiod eller går det att vara där? Jag frågar eftersom jag har förstått att det regnar en del (typ monsun i Asien-hållet o det är mycket..)Snälla skriv gärna mer om era upplevelser ni som varit där under denna tid. jag måste nämligen bestämma mig snart eftersom jag ska köpa resa och börja fixa med ledighet från jobb! Funderar på att åka i Augusti till december, mitt under regnperioden alltså...

Andra viktiga frågor är så klart hur surfet är under regnperioden?
Land nummer två i listan (om det visar sig att jag inte kan åka till costa under regn), är Ecuador o tredje är Dominikanska republiken så har ni varit här skriv gärna om era upplevelser även här.

Tack för hjälpen!!!

Paz! G

Logga in för att svara
#13751 Svar: HJÄLP Det regnar i costa!!!! 17 år, 11 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Nu är jag allvarlig! Ingen tvekan, jag lovar, åk till Costa Rica! Framförallt om Ecuador och Dominikanska är alternativen o du ska vara borta så länge. Mycket bra surf i Costa!!! Massor av alternativ! Om det inte skulle räcka har du Panama o Nica o El Salva på inte så långt avstånd. Det är helt sjukt vilka proportioner regn diskussionen har tagit på det här forumet!!! Ett bra exempel på när ett sånt här forum är till mer skada än nytta!

Fan det regnar inte hela tiden! Dessutom är ofta vågorna större, crowden mindre!

Logga in för att svara
#13756 Svar: HJÄLP Det regnar i costa!!!! 17 år, 11 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Om du vill till CR, kan du inte dra jan-juni istället?
Regnperioden börjar som sagt tjuvstarta där nere redan nu och i aug-nov är det som värst vad jag förstått.
Vågorna kommer ju dock givetvis va grymma ändå..

Logga in för att svara
#13759 Svar: HJÄLP Det regnar i costa!!!! 17 år, 11 månader sen Stoke: 7

GZaa
graphgraph

Hej!

Nej jag kan inte åka då har skjutit upp resan redan ett halvår innan. Sverre är det verkligen så att det inte regnar så mycket? Jag kan stå ut med lite, så klart om det betyder att det är bra vågor. Väntar på fler tips innanjag bestämmer mig. alternativ är också Mexico. men jag är så klart sjukt sugen på Costa.

G

Logga in för att svara
#13761 Svar: HJÄLP Det regnar i costa!!!! 17 år, 11 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

allt är relativt (utom c) men till skillnad från sverige där det kan vara molnigt o grått i veckor med slöregn så tittar ju solen fram efter skurarna. Dessutom blir det inte så dammigt! Du kan garanterat hitta platser där det regnar mindre om det skulle vara för mycket, bara genom att åka till andra sidan av dessa smala länder exempelvis. Det kanske regnar jävligt mycket i en vecka o inget nästa vecka.

Logga in för att svara
#13762 Svar: HJÄLP Det regnar i costa!!!! 17 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Nu har jag ju inte varit mellanamerika, men blir det inte ett litet helvete med alla insekter under regnperioden? Malaria?

Jag har varit i Indonesien i början av regnperioden nov och det räckte för mig..lerigt och ett helvete att ta sig fram..väl framme möts man av cholkadbrunt vatten..uörk

Vet inte hur det är i C.R men när jag var på Bali-Lombok i november kunde man nästan ställa klockan efter det dagliga regnet.
För så blir det väldigt "tryckt" i luften och molnen kommer...sen brakar det loss nån eller några timmar och sen sol igen.

Vet inte om det beter sig likadant i Costa Rica?

Som tur är för Indo så är ju vågsäsongen och torrperioden samma på ett ungefär.

Logga in för att svara
#13773 Svar: HJÄLP Det regnar i costa!!!! 17 år, 11 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

malaria? svar. NEJ

DU kan va Malaria

Logga in för att svara
#13783 Svar: HJÄLP Det regnar i costa!!!! 17 år, 11 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

CR ar motsatsen till Indo, regnsäsongen är swellsäsongen på västkusten.
Där med inte sagt att de är kass under torrsäsongen.
Vågar inte svara om malaria men det finns dengue i vissa områden och de kryllar redan nu av mygg där nere.
Kustvägarna i CR är fortfarande bara grusvägar som regnar bort i stort sett. Floderna stiger och ibland kan man inte köra kustvägarna, smutsigt vatten på visa ställen.
Åker man regnsäsongen ska man nog ställa in sig på stora vågor, mkt regn, lera och mygg. Det blir så fuktigt i luften att de svårt få dings att härda samt de tar lång tid för saker att torka. Ända fördelen är väl mindre crowd i vattnet och mörka choklad barrels.

/Lars

Logga in för att svara
#13786 Svar: HJÄLP Det regnar i costa!!!! 17 år, 11 månader sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

jag va i costa rica hela juli och lite i agusti. vågorna va as bra. så vågor är inga problem.
regnet va inga större problem. kommer lite regn men det e bara soft. nackdelar:att ta sig norröver från typ santa teresa kan va svårt. du måste pasera 3 floder.(man kan ta en väg inåt landet som är bra men tar tid). vi fick vänta några timmar på att flödet vart mindre.vi hadde jeep. ska du inte hyra det så behöver du inte bry dig om detta problem. witchesrock kan du inte ta dig till med bil tror jag på regnperioden. vi sket i å chansa.vi tog en båt tripp i stället. den vågen och ollies point kan va kul å köra men inte värt om du inte har bil tycker jag.jag skulle inte åkt längre norröver än santateresa om jag vorre du. mycket meck för vågor. men e iofs grymmavågor:)
åka söder över e lungt. det går att ta sig till pavones men e jobbigare.

Logga in för att svara
#13787 Svar: HJÄLP Det regnar i costa!!!! 17 år, 11 månader sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

mygg va inga problem .lite men ingen fara. tuberna va blåa inte bruna

Logga in för att svara
#13791 Svar: HJÄLP Det regnar i costa!!!! 17 år, 11 månader sen Stoke: 0

Peter Sahlberg
graphgraph

Aloha,

Säsongerna i Costa är spännande - enligt locals har de ingen vinter utan bara sommar. Men tropiska regnfall drabbar såklart även Costa och då under ett par perioder per år. Det regnar generellt sätt mindre ju längre norr över i landet man befinner sig. Nicoya-halvön klarar sig oftast bäst.

December - april/maj är de torra månaderna, juni - november klassas som regniga, men det är framförallt i septermber och oktober som det kan regna non-stop i flera dygn annars är det mest passerande regnoväder. Under de värsta delarna av regnperioden är det svårsurfat då floderna svämmar över och förstör på så sätt sandbankarna. Juli kallas för San Juan-summer och då är det oftast lika torrt som undert december - april - skön logik eller hur?

Aloha Nui Loa

Peter & Surfakademin

Logga in för att svara
#13794 Svar: HJÄLP Det regnar i costa!!!! 17 år, 11 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Ett fenomen som jag inte kommer ihåg namnet på är att oceanen kan bli röd. Detta är övergående o så vitt jag vet var det ingen fara att vistas i det. För det mesta dock blått vatten.

Logga in för att svara
#13802 Svar: HJÄLP Det regnar i costa!!!! 17 år, 11 månader sen Stoke: 0

mud_soldier
graphgraph

Det är även mycket stockar och pinnar i vattnet under regnperioden. Sedan brukar även en och annan krokodil dyka upp ur vattnet om man surfar runt Jaco.

Logga in för att svara
#13808 Svar: HJÄLP Det regnar i costa!!!! 17 år, 11 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

sverre skrev:
Ett fenomen som jag inte kommer ihåg namnet på är att oceanen kan bli röd. Detta är övergående o så vitt jag vet var det ingen fara att vistas i det. För det mesta dock blått vatten.

Red tide? Typ algblomning, en del fiskar dör och hamnar på stranden, visa får öroninflammation mm. Hände typ 3ggr i år när det var platt men försvann så fort ett nytt swell kom..

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!