Facebook data

1
Costa Rica o Hossegor
#13054 Costa Rica o Hossegor 17 år, 11 månader sen Stoke: 7

GZaa
graphgraph

Hej!

Har två planerade resor detta år. Den ena bär av till Hossegor i mitten av juni. Tips på boende? Vill gärna bo så billigt som möjligt eftersom jag samtidigt sparar pengar till en 5 månaders resa till Costa Rica.

Funderar då på att läsa spanska. Jag pratar redan spanska, tänkte mest "fila" på så spanska "mejorar" min spanska med lite kurser. Är det någon som kan tipsa om var man ska bo, kanske tom. nån som varit i Costa o pluggat spanska? Någon som variti Ecuador? Det är nämligen andra valet ifall Costa rica inte har mycket spanskakurser att erbjuda.

Tack för hjälpen!

G

Logga in för att svara
#13091 Svar: Costa Rica o Hossegor 17 år, 11 månader sen Stoke: 7

GZaa
graphgraph

Okej.

Jag kanske formulerade frågan lite skumt eftersom ingen svarar trots att folk varit i Hossegor. Jag vill egentligen veta vad som är mest ekonomisk i Hossegor vad gäller boende. Ni som varit där, vad är bst ur ekonomisk synpunkt?

-hyra lägenhet/hus?
-Hostals och/eller pension med kök? finns det många ska man boka i förväg?
-Camping?

och viktigast, var nånstans i Hossegor eller utanför? har bil så egentligen spelar det ingen roll var vi bor så länge det är billigt o nära till surf.

Costa Rica då. Kan man hyra rum privat? Lägenhet? Hur har ni gjort ni som varit där och i så fall, var ska man bo om man vill ha nära till surf och stad?

Och sist, är det verkligen så att det är bäst att inte åka under deras regsäsong?

tack för hjälpen!!!

G

ps. bonusfråga var bara ifall någon varit där o surfat o pluggat spanska som jag funderar på att göra o kunde ge mig lite tips.DS

Logga in för att svara
#13095 Svar: Costa Rica o Hossegor 17 år, 11 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Bo i skogen. Det brukade jag göra. Gratis och mysigt att sova under bar himmel eller under bilen om det regnar. Vet inte riktigt hur uppstyrt det där stället är nuförtiden men det finns nog nån annan som gör här. Precis norr om Hossegor.

Logga in för att svara
#13097 Svar: Costa Rica o Hossegor 17 år, 11 månader sen Stoke: 7

GZaa
graphgraph

Hej Redax!

äntligen någon som svarar. Nja skogen känns så där. Jag är väldigt frusen av mig. Har bott i skogar, stränder o mer eller mindre tvetidiga ställen runt om i världen. tror att jag är för gammal för sånt nu. Helst vill man bo i lägenhet. Biarritz då. Det ligger nära o bra. tips på ställen där då eftersom det verkar som om ingen varit i Hossegor...?

G

Logga in för att svara
#13099 Svar: Costa Rica o Hossegor 17 år, 11 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Hej mannen.. varför drar du till Hossegor och inte Norra Spanien ( San Sebastian, Zarautz, Sopelana, Mundaka, Beria, Oreo m.fl istället? Spanien är betydligt billigare, minst lika bra surf och där kan du även utveckla din spanska..!!! Absout billigaste i Hossegor e att campa allt annat e svindyrt!!! Kontakta Koala tjejerna ang boende...

Lycka till.

Logga in för att svara
#13103 Svar: Costa Rica o Hossegor 17 år, 11 månader sen Stoke: 0

TrillianMcMillan
graphgraph

Jag håller med Swingkid. Varför välja svindyrt knökfullt ställe, när det finns mängder med bra surf i billigare, trevligare Spanien där du kan få hela stränder för dig själv om du har tur?

Cantabria är ett underbart område, med super trevliga människor som dessutom råkar tala den mest lättförståeliga spanska jag hört, inget läspande och så utan bara enkelt och vackert. Jag var visserligen där efter att semester säsongen var slut, men på många ställen kunde man surfa helt ifred.

Om ni ändå inte tänkt bo i bilen kan det bli billigare att flyga dit och hyra bil, om ni inte ska vara där i mer än 2 veckor. Men det är klart... kanske vill ni köra ned och stanna lite på vägen... och kanske kolla in hossegor först så ni vet skillnaden...

Har hört mycket bra om Zarautz (Strx väster om San Sebastian, men billigare och mindre crowded än "storstaden")

Logga in för att svara
#13104 Svar: Costa Rica o Hossegor 17 år, 11 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

you can get uncrowded waves in hossegor

Logga in för att svara
#13106 Svar: Costa Rica o Hossegor 17 år, 11 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Zarrutz är jättemysigt, dessvärre ligger det precis vid ett reningsverk, men visst kör man den stora stranden så är inte det ett problem. Däremot sådär att gå från campingen till brytet. Vi fick ingen bra surf där alls, å andra sidan var det rätt platt i hela Biscaya bukten när vi var där juli/aug '02.

Stan i sig är grymt mellow, men lite osäker på hur bra surfet egentligen kan bli, om man t ex jämför med Hossegor eller runt om Biarritz trakten (Hendaye till en bitt norr om Bidart älven). Däremot är det billigare med öl, mat och boende i Spanien. Precis som Sharkboy också säger, om man vet vart man skall åka, så kan man vara relativt ensam om ett bryt, speciellt mellan Hossegor och Biarrtiz (dock norr om Anglet), vet ett bryt där imellan, som nästan garanterat alltid funkar när resten av kusten är platt, och då är det inte många i vattnet ändå.

San Sebastian är också en cool stad, men surfen där är också medioker, klart går man upp early-bird så kan det nog bli fint, däremot är det fin mix mellan större stad med en cool city-beach. Mundaka pratar väl för sig själv, men hur ofta funkar den och hur tokigt crowded är det inte då?

Kom aldrig längre västerut egentligen och surfade i Spanien, även om vi var hela vägen upp till Bilbao, sen är det inget som säger att localsen är snällare där i vattnet heller, tvärtom har jag hört mer stories med arga locals från norra Spanien än om Frankrike, kanske inte säger så mycket.

Logga in för att svara
#13131 Svar: Costa Rica o Hossegor 17 år, 11 månader sen Stoke: 7

GZaa
graphgraph

Hmmm...

Bra tips. Vi får göra som vanligt o låta turen styra oss. Vi hade tänkt åka runt och kanske tillbringa lite tid i Spanien. Det är enfördel med bil om man ska leta efter surf om det råkar vara platt nånstans.
har också hört att chansen att hitta stränder utan folk är större i Hossegor än Biarritz.
tror inte jag vill bo i Surfcamp, men tack för tipset. Har läst en del om Koalatjejerna min vän Johan var där o fotade för DN.

Vi åker juni, då borde det vara lättare att hitta boende? Tror att vi rör oss i området för att se vadsom händer. Känns faktisk lättare att hänga i panien med tanke på spanskan...Vi får se....

Skriv gärna fler tips för jag kommer att använda dem alla!

G

Logga in för att svara
#13137 Svar: Costa Rica o Hossegor 17 år, 11 månader sen Stoke: 0

JohanBTZ
graphgraph

Kom aldrig längre västerut egentligen och surfade i Spanien, även om vi var hela vägen upp till Bilbao, sen är det inget som säger att localsen är snällare där i vattnet heller, tvärtom har jag hört mer stories med arga locals från norra Spanien än om Frankrike, kanske inte säger så mycket.[/quote]

Jag trodde alla arga folk i de franska lineupsen var spanjorer

Logga in för att svara
#13138 Svar: Costa Rica o Hossegor 17 år, 11 månader sen Stoke: 0

JohanBTZ
graphgraph

Daniel skrev:
Kom aldrig längre västerut egentligen och surfade i Spanien, även om vi var hela vägen upp till Bilbao, sen är det inget som säger att localsen är snällare där i vattnet heller, tvärtom har jag hört mer stories med arga locals från norra Spanien än om Frankrike, kanske inte säger så mycket.

Jag trodde alla arga folk i de franska lineupsen var spanjorer

Logga in för att svara
#13141 Svar: Costa Rica o Hossegor 17 år, 11 månader sen Stoke: 0

TrillianMcMillan
graphgraph

Hej Gza you´ve got mail.

Jag har aldrig varit i Baskien (Zarautz)
utan bara i Cantabria (Omkring Santander)

Men jag har bara positivt att säga, träffade ingen arg person.

Logga in för att svara
#13142 Svar: Costa Rica o Hossegor 17 år, 11 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Fransmän är jordens trevligaste folk. Det är jag ett levande bevis på.

Logga in för att svara
#13144 Svar: Costa Rica o Hossegor 17 år, 11 månader sen Stoke: 0

Hannah
graphgraph

san sebastian är grymt trevligt och fint, och det är lätt att bussen därifrån till zarautz eller biarritz eller vart du nu vill åka
och ska du ut och dansa i san sebastian så rekommenderar jag molly malone en torsdagskväll och sen bataplan på det..

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!