Facebook data

1
RIP CURL reklamation.....? hur länge tar de??
#11675 RIP CURL reklamation.....? hur länge tar de?? 18 år sen Stoke: 1

Fartboy
graphgraph

Bara undrar hur lång tid det tar att få tillbaka sin dräkt från reklamation?

Beställde min Rip Curl.... 2 månader senare fick jag den.
Den var PERFEKT, precis som jag ville ha den.
Efter ca. 2 månaders användning gick sömmarna upp i armhålorna.
Jag reklamerade den, den 13 dec -06......har inte hört ett ljud.....???

Vad gör man?
Jag gillar ju dräkten...?
Hur länge skall man behöva vänta?
Är detta normalt?

Jag vill ju ut i vattnet NU!

Logga in för att svara
#11842 Svar: RIP CURL reklamation.....? hur länge ta 18 år sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Aloha,

Min kompis Uffe har väntat över 1 år nu på sin dräkt...

Tror inte du kommer få ny dräkt förräns till hösten om det är en vinterdräkt, men det är bara en gissning...

Tyvärr så har RC inte fått till kvaliteten på sina nya dräkter i år heller efter flera års problem.

Ha det gott
//Göran

Logga in för att svara
#11846 Svar: RIP CURL reklamation.....? hur länge tar de?? 18 år sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Jag fick höra 6 månader så jag lämnade aldrig in min dräkt. Iofs har den hållt jävligt bra men det är nån liten grej här och där som jag skulle kunna få tillbax för men kunde enkelt fixa själv.

Logga in för att svara
#11874 Svar: RIP CURL reklamation.....? hur länge tar de?? 18 år sen Stoke: 1

Fartboy
graphgraph

Jo jag har nu ÄNTLIGEN fått svar.....

Antingen vänta tills hösten eller pengarna tillbaka....

Så nu skall de läggas order på en ny dräkt..... hoppas den håller.....

Testar dock ett nytt märke denna gången.

ja ja, vi får väl se hur de går......

Syns snart i vattnet förhoppningsvis....

Logga in för att svara
#11963 Svar: RIP CURL reklamation.....? hur länge ta 18 år sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Backdoor_Goran skrev:

Tyvärr så har RC inte fått till kvaliteten på sina nya dräkter i år heller efter flera års problem.

Aloha,
Är detta förstahandsinformation? Jag menar 2007 dräkterna har ju precis släppts så det är nog fler än jag som skulle vilja veta vad du baserar detta på?

Ha det gott
//Yann

Logga in för att svara
#12169 Svar: RIP CURL reklamation.....? hur länge tar de?? 18 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

I agree with Yann, that is a pretty slanderous accusation if you don't have some sort of inside information.

Logga in för att svara
#12213 Svar: RIP CURL reklamation.....? hur länge ta 18 år sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Aloha,

Menar såklart de dräkter som funnits på marknaden ett tag, så det skulle väl vara 2006 års dräkter och jag har hört det direkt från ett flertal personer och procentuelt sett känns det som det är många dräkter som strular. Har själv en dräkt som började läcka efter att ha använt den 5 ggr, men det var väl 2004 års dräkt. Vad som händer med 2007 års dräkter har jag ingen aning om.

Generellt sett så lägger Rip Curl mer jobb på design än t ex Xcel eller O'neill. Vräng dräkten ut och in och kolla hur den ser ut i inuti, det säger betydligt mer om hur bra den egentligen är. Då har jag inte sett 2007 års dräkten på RC som släpps nu under våren, är väl bäst att säga det tydligt.

Ha det gott
//Göran

Logga in för att svara
#12322 Svar: RIP CURL reklamation.....? hur länge ta 18 år sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Backdoor_Goran skrev:
Tyvärr så har RC inte fått till kvaliteten på sina nya dräkter i år...
Backdoor_Goran skrev:
Vad som händer med 2007 års dräkter har jag ingen aning om.

Har man kommersiella intressen och vill verka professionel tycker jag att man ska hålla sig till fakta och prata om sina egna produkter. I det här fallet är det ju uppenbart att du sprider osanningar för att främja ditt eget varumärke XCEL, men tänk lite på varumärket Backdoor också. Jag säger inte att du har fel men ge RC en chans i år och låt de som har egen erfarenhet stå för skitsnacket som faktiskt betalat surt skattade pengar för en våtdräkt som är både tullad, momsad och sen har en vinstmarginal på kanske 40% i butik. Då har man rätt att uttrycka sitt missnöje om man inte är nöjd med produkten eller servicen.

Jag tror att hade fler folk stöttat sina locala dealers istället för att handla från Cleanline så hade RC Sverige haft större volym, högre prio och därav större möjligheter att snabba upp reklamationer och lagerhålla dräkter hemma. Ni som köper RC utomlands bör tänka på att man måste ha ett svenskt kvitto för att kunna reklamera i Sverige.

Till Ripcurls försvar så har de ju faktiskt livstids garanti på sömmar vilket jag tror är unikt. Jag kör på en dräkt som jag betalade för 2003, (min andra för samma pris). Min erfarenhet är att det gäller att planera sin reklamation för det tar tyvärr tid. Vinterdräkten lämnar man in på våren med andra ord. Bättre en dräkt som läcker än ingen dräkt.

Logga in för att svara
#12323 Svar: RIP CURL reklamation.....? hur länge ta 18 år sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Just det ja! Glömde distributörsmarginalen också. Vad kan den ligga på? 20-30% eller? Göran, du borde ju veta

Logga in för att svara
#12325 Svar: RIP CURL reklamation.....? hur länge tar de?? 18 år sen Stoke: 11

Frankie
graphgraph

har själv jobbat på ett stort företag i sverige som har med rc att göra, o de e faan inte enkla att ha o göra med enligt mig. var helt omöjliga att få tag på o inte särksilt trevliga för den delen heller utan att gå in på det för mkt. så jag kan verkligen förstå de som blir irriterade...

Logga in för att svara
#12444 Svar: RIP CURL reklamation.....? hur länge ta 18 år sen Stoke: -13

rackarn
graphgraph

svenskt kvitto för att reklamera i Sverige? skulle inte tro det... garantin är internationell.

mvh emil

Logga in för att svara
#12446 Svar: RIP CURL reklamation.....? hur länge ta 18 år sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Du kan ju försöka men det var vad Jonas på RC sa till mig och de har väl inget ansvar för en produkt de inte sålt? Att garantin är internationell betyder ju att du får skicka den till Cleanline eller där du köpt den för att reklamera den.

Logga in för att svara
#12447 Svar: RIP CURL reklamation.....? hur länge ta 18 år sen Stoke: -13

rackarn
graphgraph

men det har de väl ändå? är det så att jonas på RC typ bara har en random surfbutik eller är de officiella dealers här i sverige? går man till Olympus Sverige med världstäckande garanti på en kamera som är köpt i england tar de ju tacksamt emot den (t.ex.). kolla sidan vettja:

www.ripcurl.com/content/templates/service.aspx?articleid=67&zoneid=61

är ju surt att ha köpt en våtdräkt, som om än billigaste modellen, går sönder efter kanske sammanlagt 10 dagars surf. =\

men men, ska skicka in min å se vad de säger!

\emil

Logga in för att svara
#12458 Svar: RIP CURL reklamation.....? hur länge tar de?? 18 år sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Fan har ni ingen skam i kroppen? Först köper ni billiga dräkter utomlands och sen vill ni reklamera dom i Sverige. Tror ni det är välgörenhet de sysslar med? Om två år kommer vi vara tvungna att dra utomlands för att prova/köpa dräkter om ni fortsätter så. Svenska surfprylsdealers kan inte jämföras m globala elektronikjättar

Support your local boardstore

Disclaimer: Ja jag vet vad som står i garantin men tycker att det är för kortsiktigt och ego att bara tänka på att man vill spara ett par hundra på sin dräkt

Logga in för att svara
#12461 Svar: RIP CURL reklamation.....? hur länge ta 18 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Några hundra??? Snarare några tusen...hahaha. Så jxvla solidarisk är iaf inte jag.

Logga in för att svara
#12467 Svar: RIP CURL reklamation.....? hur länge tar de?? 18 år sen Stoke: 1

Fartboy
graphgraph

Min dräkt är faktiskt köpt isvedala för svensk-tjänade pengar i en svensk shop med svenska priser.

Logga in för att svara
#12468 Svar: RIP CURL reklamation.....? hur länge ta 18 år sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Jag vet Jim, vi bara spårar ur lite här ibland Har du fått tag på någon ny dräkt ännu? Jag säljer min XCEL 4/3 för 1500 annars. Dröjer inte länge innan man kan börja köra den nu.

Logga in för att svara
#12475 Svar: RIP CURL reklamation.....? hur länge ta 18 år sen Stoke: 5

hman
graphgraph

ErikG skrev:
Några hundra??? Snarare några tusen...hahaha. Så jxvla solidarisk är iaf inte jag.

Då hade nog jag också gjort som dig... Min QS cell va typ 400:- dyrare på Rockaway än Cleanline så då var valet lätt. Jag bangar inte för att köpa grejer på nätet (elektronikkontot är hårt övertrasserat) men jag tycker man ska vara medveten om vad det kan innebära.

Logga in för att svara
#12478 Svar: RIP CURL reklamation.....? hur länge ta 18 år sen Stoke: 1

Fartboy
graphgraph

De låter najs Yann, men jag har en på G. Skall komma i veckan.
SATAN va jag e sugen på att plaska nu.....

Själv då?

Logga in för att svara
#12490 Svar: RIP CURL reklamation.....? hur länge ta 18 år sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Aloha,

Visst har jag kommersiella intressen, men först och främst så jobbar jag med det här för att jag älskar surfing. Den som köper en produkt som medför att han eller hon inte kan surfa på ett långt tag kommer inte vara nöjd, därav mitt inlägg.

Mitt första inlägg innehåller ingen reklam för Xcel alls. Mitt andra inlägg skriver jag O'neill och Xcel. Dessa företag har enligt min mening varit drivande inom utvecklingen av våtdräkter under senare år. Nu har ju de flesta andra fabrikat kopierat chest zip osv. Nu släpper ju RC iofs sin uppvärmda dräkt som ser riktigt spännande ut.

Ser man vad som händer internationellt på våtdräktssidan så är det just RC som minskar och Xcel som ökar väldigt snabbt, sen kan man dra vilka slutsatser man villl om det.

Alla märken har sina perioder av problem och glansperioder. Jag säljer det som jag tycker verkar bäst för våra förhållanden, både temperaturmässigt och de vågor som vi har här. Kollar faktiskt på ett märke till som jag ska testa under sommaren och köra igång med till hösten om det känns rätt.

Om t ex Xcel skulle få problem med kvaliteten i framtiden så skulle jag såklart börja sälja det märke som jag uppfattar vara det bästa på marknaden. Jag säljer inte något bara för att sälja det oavsett vilket märke det är. Har varit en del gånger när t ex M varit slut och haft MT hemma och en kund testat MT och den sitter inte 100%. Då skulle en del butiker gärna sälja MT istället för att riskera att kunden köper dräkten någon annanstans innan man fått in M igen. I det läget säger jag till kunden att avstå köp och antingen vänta eller köpa hos någon annan.

Så mitt tips till den som köper våtdräkt är:

1) Testa den på plats för bästa passform, sitter dräkten inte bra spelar det ingen roll vilket märke det är. Gör väldigt mycket hur varm den kommer upplevas mm. Sen får man ta hänsyn till tjocklek och om den kommer att töjas lite när den blir använd. En 3/2 dräkt gör det medans en 654 förblir samma storlek i storts sett.
2) Vräng den ut och in och kolla in om den ser ut att vara välgjord.
3) Köp den i Sverige om du vill vara säker på att inte få problem med garantier osv om något händer.
4) Sköt om den, slarvar man med skötseln av dräkten håller den betydligt kortare tid.

För att vara 100% ärlig så har jag haft en reklammation på en Xcel tjejdräkt som jag inte kunde ersätta direkt eftersom den storleken tagit slut i lager. Detta är också den enda dräkten som kommit i reklamation under två års tid i Sverige. Hade det varit en killdräkt så hade jag till största sannolikhet löst det snabbt om det varit en hyfsat vanlig storlek.

Men som sagt jag gör detta för att jag älskar surfing och vill erbjuda det bästa till Svenska surfare oavsett om man är nybörjare eller har surfat många år. De som köpt prylar från mig har varit väldigt nöjda överlag, men sen finns det såklart grejer som t ex Xcel kan förbättra också. Får man inte gehör för sina krav köper man helt enkelt in en viss produkt från ett annat märke. Så är det t ex med Xcel och underställ som varit svåra att få fram. Då har jag köpt lite Neilpryde för jag tycker dem är bra.

Ha det gott
//Göran

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!