Var på Teneriffa Playa Las Americas förra veckan och njöt fantastisk surf.
Blev dock påhoppad av vad som visade sig va ägaren för Kontraola surf school. Surfade Derecha med ca 15 andra och tog en våg. Surfade en bit men sedan paddlade en liten grabb på 9 år in på vågen rakt framför mig. Lyckades väja i sista sekunden och undvek att köra på honom. Frågade efteråt om han var ok vilket han intygade att han va.
När jag gick upp en stund senare kom ägaren och skällde ut mig så in i helvete för att jag hade kört på grabben (som var hans kompis son) och inte ens frågat hur det gick med honom. För övrigt menade han att det var jag som hade väjningsplikt trots att jag var uppe på vågen, då grabben var local. Han fortsatte att skälla och hotade mig med stryk. Jag försökte lugnt förklara att jag inte kört på honom och att man kanske ska va lite försiktig med att skicka ut en 9-åring på ett crowded point break. Gick sådär.
Mycket professionellt beteende. Föreslår att nu undviker Kontraola om ni är på Teneriffa. Underbar ö och underbart surf annars, och stämningen i vattnet är faktiskt helt ok.
|