|
#112527 |
Utbilda mig till surfinstruktör? 6 år, 9 månader sen |
Stoke: 1 |
|
Tjenare,
Ända sen jag var liten har drömmen alltid varit att surfa. Det gick i uppfyllelse när jag efter gymnasiet drog på en längre resa till bland annat Indonesien och surfade närmare 2 månader. Sen dess har jag varit totalt fast.
Nu har det gått fyra år sedan jag blev fast i surfet och jag har hunnit med en del jobb och även precis tagit en ingenjörsexamen. Däremot är surfsuget såpass stort att jag känner väldigt starkt för att lägga utbildningen på hyllan ett tag för att åka iväg och utbilda mig till surfinstruktör och jobba med detta i allt från 1-5 år.
Jag förstår att jag har alldeles för lite erfarenhet i vattnet då jag endast kan fånga vågor på egen hand, åka längs facet och göra någon mindre turn för att bli en surfinstruktör. Men efter en del googlande har jag hittat surfinstruktörskurser (Solid Surfhouse Bali) som går över 2-3 månader som är så kallade "Zero to Hero" kurser där någon som aldrig stått på en bräda kan bli godkänd ISA 1 surfinstruktör.
Mina funderingar är hur är livet som surfinstruktör?
Hur ser det ut inom branschen, svårt eller enkelt att få jobb?
Någon här på surfsverige som har erfarenhet utav sådan utbildning?
Alla erfarenheter, egna tankar och funderingar uppskattas!
|
|
|
|
|
#112529 |
Svar: Utbilda mig till surfinstruktör? 6 år, 9 månader sen |
|
Det kanske finns någon här som är sugen på något liknande?
Anledningen till varför jag kollat på just Solid SurfHouse är för att få med umgänget då jag för tillfället reser ensam. Däremot går det ju att lösa på betydligt billigare sätt om man surfar på egen hand tills att man når tillräckligt hög standard för att klara av ISA 1.
|
|
|
|
|
#112530 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Ja vem vet deras egna instruktörer kanske också gått den kursen hahaha
|
|
|
|
|
#112531 |
Stoke: 2 |
|
Hej! älskar din stoke, så jävla bra.
Jag arbetar för tillfället i Biarritz som instruktör.
Livet är bra. Kortfattat så är det en hel del arbete. I vattnet såväl utanför. Vi surfar i två timmar per dag i fem dagar med gästerna, utöver det så äter vi trevliga middagar tillsammans, filmvisning, San Sebastian lunch eller middag och bra hang-around, sedan avslutningsmiddag med 'chans' till lite dart på en av favoritbarerna på fredagarna. Efter fredagarna så är det ledig helg tills söndagkväll då vi käkar vår meet&greet med nya gäster.
Skriv gärna om du vill ha mer information, det är en sånn här taggad själ som behövs i branschen, tror jag. skriv pm om du har mer frågor!
Avslutningsvis så är surfen det Bästa med jobbet, såklart!
emil jacobsen
|
|
|
|
|
#112644 |
Svar: Utbilda mig till surfinstruktör? 6 år, 2 månader sen |
|
Jag är också en förvirrad själ som har blivit biten av surflusen och går i tankarna på att skita i svennelivet och utbilda sig till instruktör för att surfa på heltid! vad kom du fram till i slutändan? Hittade du något bra alternativ som inte ruinerade plånboken men ändå tillät dig att skaffa rätt kompetens ??
|
|
|
|
|
#112645 |
Svar: Utbilda mig till surfinstruktör? 6 år, 2 månader sen |
|
Nämen denna tråden väcktes till liv igen. Nej tyvärr, jag fastnade i svennelivet och har jobbat sen examen. Jag hittade inget annat ställe där de erbjöd utbildning från grön till instruktör på relativt kort tid. Däremot finns det möjligheter att skaffa rätt kompetens om man surfar på egen hand och sedan går en ISA 1 kurs på nån dag vilket säkerligen skulle halvera kostnaderna jämfört med "Zero to Hero" kursen som erbjöds på Bali.
Tyvärr kände jag att de inte var ett alternativ för min del då jag är ensam surfare bland mina vänner och kände inte för en resa på egen hand utanför någon typ av surfcamp.
Jag har däremot inte släppt tankarna att få möjlighet till att surfa varje dag, vare sig det är på heltid eller deltid. Letar ständigt efter möjligheter, jag får helt enkelt se vad framtiden erbjuder.
Hur går dina tankar annars? Jag blir lite nyfiken med tanke på att jag varit i samma sits som dig.
|
|
|
|
|