Yao!
Precis som du skriver går det att klämma ut 2 brädor per cellplastskiva med de måtten, så länge de är under 6'0 och inte allt för breda. (Alternativt en megabred och en smal som det blev för mig.)
Just det där med att få till 90grader vinkel på kapet för stringer var lite knixigt men jag byggde en ram av fyra brädor som med hjälp av brickor mellan brädorna skapade en skåra på över och undersida där fogsvansklingan går. Det blir inte exakt, men bra mycket bättre än att bara såga på frihand och raspa i ordning.
Ett tips, som kanske mest visar hur jag oftast tänkt till efter, är att inte såga ut shapen innan stringern är pålimmad. Det är sjukt jobbigt att sätta press på limfogen annars. Säger sig kanske självt men när man väl sågar och det känns som man kommit igång är det lätt att bara kötta på och såga formen när man ändå är igång

.
Ni får gärna dela med er med hur man bygger en glödtråd för det har jag inte satt mig in i än? Verkar inte minst vara sjukt gött att slippa all cellplast fullproppad med statiskt elektricitet som det blir när man sågar. Tar dagar att bli av med..
Apropå fenor
- Absolut enklast och billigast är nog att glasa på fenorna. Men det är ju lite obehändigt att resa med en sån bräda.
- Sen testade jag fcs fusion-kopior från kina. Svinbilliga. Har för mig att de kostade 25kr för tre eller nått sånt. Men sen fick jag sandpappra fenorna lite för att de skulle passa i hålen också. Är du ute efter budget eller bara lära dig på första brädan så är det kanske värt det. Men knappt ens då.
- Sen har jag kört på futures från Surfers Varberg och seabase. Dyrare men mycket enklare att få till vinkel på sidofenorna med. Och jag lägger dem under glaset men laminerar ändå dit dem första för att minimera risken för luftfickor.
För att fräsa ut fenpluggshålen:
- Superbudget som jag gjorde första gången var att ta en kniv - tejpa bladet så att det inte gick djupare än önskat och sen bara skära kors och tvärs och pilla bort.
-Steg två var att frihanda med en billig dremel från biltema. Ok, om du inte har skakiga händer.
-Steg tre är en överhandsfräs som jag hittade på jula på 75% rea och därför inte kunde låta bli. Rätt kass och ganska svårt att se hur man skär med men stabil och snabb.
Erik G - Vad är redX och vad är Exotherm? (När det blir så varmt att det smälter cellplasten eller?) Jag trodde att det endast uppstod när det blir ett hålrum med för mycket epoxy på samma ställe?
Angående railbands. Jag körde hela AndreW stilen på första projektet och det gick ganska bra men tog väldigt mycket tid. Nu höftar jag lite med en spritpenna och fingrarna för att ha någonting att utgå ifrån och slipar med surform. Har inte riktigt vågat köra med hyvel i den fasen för det går rätt fort att göra fel ändå - första brädan blev två inches kortare än planerat efter att jag gjorde fel och fick ta ner mer flera gånger.
Blev lite av en novell det här.. Sorry.
/nils