Jag var där mellan April och Maj för två år sedan.
I april hängde vi i Mirissa, Weligama och Ahangama och det var riktigt, riktigt bra. Inte för mycket crowd, och fina vågor hela tiden. Vädret slog om ganska snabbt dock i början på maj - för oss kom första mulna dagen faktiskt den 1:a maj - och sen höll det i sig. Vi tog en avstickare till Kandy, och kom tillbaka en vecka senare och det var fortfarande helt grått och regnigt. Vågorna hade även blivit lite slappare och det hade blivit lite mer onshore.
Så vi drog, som alla andra turister verkade det som, till östsidan och Arugam Bay. Rätt mycket folk spotet som ligger på gångavstånd, och för oss var nog vågen lite väl hollow och tung tiden vi var där. Fanns dock fina, lite snällare, bryt (Whiskey point, och något annat jag inte kommer ihåg namnet på) i närheten som tuktuk-grabbarna gärna körde en till för en 20 kr. Vi drog iväg lite innan gryningen en gång och fick lite drygt 60 minuter själva bland vågorna och en fantastisk soluppgång. Något av det fräckaste på resan vi gjort.
Arugam Bay i sig kändes väl sådär, och det var en ganska rejäl frontalkrock mellan den ganska strikta muslimska kulturen och turismen. Tjejer blev ganska rejält uttittade, och det kändes som att befolkningen inte riktigt hunnit vänja sig vid att alkohol, pengar, och västerlänningar plötsligt invaderat dem så. Missta mig inte, fanns jättebra ställen och folk var generellt trevliga, men på något sätt så kändes stämningen lite konstig. Finns ju inte jättemånga andra kända ställen på östkusten, så vill man ha något säkert bra så funkar det säkert.
Missa inte de jävligt goda rotisarna i Arugam Bay, och "systembolaget" där stans alkisar hängde och kollade på porr (som ju är förbjudet och i Sri Lanka innebar att de dansade med juckande rörelser mot varande, fullt påklädda...). Vi bokade allt boende där nere när vi kom dit, förutom hotellet första natten, då det är gött att slippa leta i början. Hade inga problem att hitta ställen...
|