|
#111075 |
Köpa bil i Portugal 8 år, 6 månader sen |
Stoke: 3 |
|
Tänkte att någon här på forumet kanske bor eller har bott i Portugal och har koll.
Jag har fått okej från mitt jobb att köra distans något år så det lutar åt att jag och min fru drar till Portugal i höst (Yay!). Surf är en av de större anledningarna till att det blir just Portugal och det vore ju smutt att ha bil så att man kan ta sig runt.
Det jag helst skulle göra är att köpa en bil i Portugal som jag sen säljer när jag åker hem. Har någon koll på regler för det? Kan man som Svensk köpa en bil och vara registrerad på den utan några konstigheter? Måste man fixa något speciellt för att få göra det?
En annan variant vore att köpa en bil här hemma och köra ner. Dock får man bara använda den 6 månader i Portugal (räknat från att man lämnat Sverige) så i så fall måste man tajma det på något sätt eller bila hem på "semester" vid halvtid.
Tack på förhand.
|
|
|
|
|
#111102 |
Svar: Köpa bil i Portugal 8 år, 6 månader sen |
|
Ifall någon anna som letar hittar den här tråden så fick tag i en som hade koll på vad som krävdes för bilköp.
Enligt honom behöver man skaffa ett Número de identificação fiscal som tar en kvart och kostar någon hundralapp. Så det ska vara lätt fixat!
|
|
|
|
|
#111106 |
Stoke: 25 |
lars
|
Hört att det är dyrt att köpa bil i Portugal.
|
|
|
|
|
#111107 |
|
Yes, har också hört det. Dock blir det nog någon rishög, så det handlar inte om några jättesummor. Eftersom tanken är att sälja den där också så kan man ju hoppas på att man inte torskar allt för mycket på det (vilket jag iofs sannolikt kommer att göra då jag är usel på att köpa/sälja saker..).
|
|
|
|
|