Facebook data

1
Ni som surfar longboard i Sverige
#110848 Ni som surfar longboard i Sverige 8 år, 10 månader sen Stoke: 3

pontuspontus
graphgraph

Hur tänker ni kring shape och längd osv. Torö känns ju inte som värsta peelern precis och funkar kanske inte optimalt med någon bräda man skulle surfa glassy dagar på cote de basques el liknande. Eller?? Har länge funderat på något stryktåligt för små dagar. Typ nsp 9.2. Tänker att det kanske inte är så dumt med lite extra rocker i Sverige, och viss tyngd jfr m lättviktsepoxi har de väl, tänker mig att det glider bra genom vindchopen. Eller är jag helt ute och cyklar nu? Jag har andra brädor för bättre förhållanden så detta skulle alltså vara för att surfa minivågor med stor risk att köra in i sten, träna på att trimma/crossteppa och i framtiden kanske lyckas komma fram mot nosen. Har ni några erfarenheter?

Logga in för att svara
#110849 Svar: Ni som surfar longboard i Sverige 8 år, 10 månader sen Stoke: 3

CharterNils
graphgraph

Jag har gått och funderat på precis samma sak här nere på västkusten. Brukar vanligtvis kitea så fort det inte blåser tillräckligt för shortboardsurf. Men hur kul är det egentligen.. Dags att skaffa ett vågåk för lättvindsdagar. Tänkte då precis som du - stryktålighet Vs. prestanda. Jag är ju inte direkt särskilt sugen på att byta min vanliga bräda mot en nsp-shortboard. Men hur är egentligen skillnaden på longboards om man enbart tänker surfa de mindre dagarna här i Sveriges vindschoppy-sloppy vågor? Vill ju inte direkt bara köra rakt fram i vitvattnet på en pråm, men vill samtidigt fånga ALLA vågor..

Hade vart intressant också om någon har erfarenhet av att köpa longboard från exempelvis England med frakt osv? Spontant känns det ganska risky och dyrt, men erfarenheter någon?

Logga in för att svara
#110950 Svar: Ni som surfar longboard i Sverige 8 år, 9 månader sen Stoke: 3

pontuspontus
graphgraph

CharterNils: ett kanske lite roligare alternativ än nsp skulle ju kunna vara en surftech/tuflite-konstruktion. Då finns det ju en hel del namnkunniga shapers som lånat ut sin design. Jag har surfat rakt in i sten med en bräda i liknande konstruktion (santa Cruz pumpkin seed), tappat den rakt ner i stenläggningen osv, det har alltid gått finfint. Man kanske ska satsa på en lagom billig fena då bara.

Hmm, inga longboardare där ute som har något att tillägga..?

Logga in för att svara
#110952 Svar: Ni som surfar longboard i Sverige 8 år, 9 månader sen Stoke: 13

Kribz
graphgraph

Också ny på longboard-fronten. Har skaffat en McTavish Fireball, som är nåt slags allroundbräda. Stryktålig är den inte (polyester). Jag är sjukt försiktig med den just nu, men å andra sidan har vi ju peelers som bryter Sverigestort och en bra bit ovanför alla stenar. :0

Jag börjar tänka att jag skulle köpt en riktig log istället. Det är ju ändå oftast för mindre dagar man vill ha en longboard, och i Sverige betyder det riktigt orkeslösa vågor. Då är det bra med en bräda du kan paddla på knäna, och fånga ALLT med.

Ska ge den några chanser till, sen kanske den kommer upp till salu om jag inte ändrar mig.

Annars kanske någon vill byta på prov mot en log någon månad?!?

Logga in för att svara
#110953 Svar: Ni som surfar longboard i Sverige 8 år, 9 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Rekommenderar en pop-out bräda iaf till att börja med. Brädan är 9-10 fot och leashen lika lång. Spetsen hamnar som oftast brand stenarna om man missar att kicka ut. Även en tålig pop out bör skyddas av en nose-gard. Jag kör på en Firewire med balsa-rails som har hållit bra.
Lycka till, det blir lite roligare i knähögt med longboard.

Logga in för att svara
#110954 Svar: Ni som surfar longboard i Sverige 8 år, 9 månader sen Stoke: 2

Misfit
graphgraph

Jag har en Walden magic model 9.6 i PU med 11" fena
Jag har surfat den på alla kända ställen kring varberg och åsa inkluderat det stenigaste stället och aldrig upplevt några problem. Man får ha lite koll provat oldschool bräda (log) och ja det är en viss skillnad men tror ärligt talat att det är bättre om man är lite ny på longboard att den extra rockern med longboards åt "performance" hållet bara är positivt! Man är orolig i början att den ska gå sönder men det går över köp den du fastnar för!!!!!

Logga in för att svara
#110955 Svar: Ni som surfar longboard i Sverige 8 år, 9 månader sen Stoke: 3

pontuspontus
graphgraph

Grym input, kul med alla svar!
Ja det är ju också nåt att fundera på, performance eller noserider (pig-shape känns som överkurs)? Kan man inte bestämma sig däremellan så verkar ju efter lite googlande takayama "in the pink" eller Robert August" what I ride" vara lite mittemellan-modeller som tycks vara svårt att bli helt missnöjd med... Svårt alltså, har testat båda ovanstående någon gång i hoddevik, även fireballen liksom mer klassisk tung log som jag fick låna av en oerhört sjysst kille på torö. Men jämförelsen är ju svår när man kör brädorna i helt olika förhållanden med något års mellanrum. Så det är helt klart super att höra era erfarenheter.

Logga in för att svara
#111048 Svar: Ni som surfar longboard i Sverige 8 år, 7 månader sen Stoke: 13

Perka
graphgraph

Bic 10-fotare! Bred och liten rocker så man får upp bra speed att ta de slöa flacka vågorna med.
Minsta jag tagit 10cm, sedan upp till 3meter.
Perfekt för messy dagar (dvs de flesta), när det är riktigt cleant tar jag min lilla bräda, en glasad 9.6 med bra rocker.

Logga in för att svara
#111050 Svar: Ni som surfar longboard i Sverige 8 år, 7 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Allt är relativt och personligt, även vad jag skriver här. Vill man ha en fantastisk allround longboard som funkar i allt, dvs inte enbart i små svaga svenska sommarvågor, då kan jag inte mer än lovorda en Stewart "red-line". Tror inte den finns som pop-out dock. Om jag köper en longobard igen, eller kanske shapar en själv. Då blir det en red-line design. Googla och kolla in!

En helt annan shape som finns som pop-out är Takayamas "in the pink". Den skiljer sig rätt mycket från de flesta både performance och nose-riders longboards. Den kombinerar en hp häck med en extremt bred nose-rider nos. Surftech gör både en 8'8 och en 9'3a. Den sistnämnda glider in på precis allt. Jag har bara surfat 8'8 och gillade den i slöa sydside vågor på Maui, men INTE i stora yttre revvågor på norra sidan. Lika skön som den breda nosen är i småvågor, lika konstigt känns den att paddla in på stora vågor. För slöa svenska sommaråvgor borde dock 8'8an vara perfekt om man vill hålla igen längden lite, ha en hp häck, men ändå kunna plocka allt!

Lite varning för pop-out och surftech. Surftech har gått i konkurrs, startats upp med nya stålar och ägare och samtidigt ändrat produktionsmetod. De en gång superstarka full-sandwich-laminerade brädorn har numera endast sandwich på ovansidan, dessutom med mycket sämre glas än tidigare. På undersidan ligger numera ett supertunt träfanerlager och ett tunt lager skitglas. Jag knäckte min in the ping i en sittuation som.. ja nog hade många brädor hållt för det. Inte för att det skulle hända i svenska småvågor, men även hyrverken på Maui har märkt en påtaglig skillnad. Det blir hälmärken direkt i de nya svagare brädorna. Skittrist då surftech tidigare var i det närmaste oförstörbara. En beggad över ett år gammal surftech in the pink vore ju mumma att få tag på...

En sista kommentar: För surf i svaga sverigevågor funkar nog det mesta i långboardväg. Bara köp nåt och ut och glid!

/JB

Logga in för att svara
#111052 Svar: Ni som surfar longboard i Sverige 8 år, 7 månader sen Stoke: 5

henx
graphgraph

Kör en McCoy all rounder mal på 9'4x23x3 med 80+ i volym. Fångar ta mig tusan det minsta. Det enda jag har att gnälla på är pintailen. en rundad squash kanske hade lämpat sig bättre.

Surfat den på Torö och i viken. Problemet har varit att ta sig ut på Torö med 6 sekunder mellan varje våg. Blir många turtle rolls
Men på en bra dag kan det vrida upp rätt bra och bli långa åk i viken från knä-midjehögt. Där är den perfekt!

Logga in för att svara
#111089 Svar: Ni som surfar longboard i Sverige 8 år, 6 månader sen Stoke: 33

bazmei
graphgraph

Kör en Modern retro 9.6 funkar riktigt fint i Vänern. Så länge man har tillräckligt med volym för att fånga små vågor så skall man ju vara nöjd. Körde länge med en budget Sup och det var också kul även om känslan var som att surfa en båt.

Logga in för att svara
#111090 Svar: Ni som surfar longboard i Sverige 8 år, 6 månader sen Stoke: 2

hollister
graphgraph

Jag köpte en begagnad NSP 10'2". Den är stor och har mycke volym
Perfekt för slöa och kraftlösa Sverigevågor.!

Logga in för att svara
#111093 Svar: Ni som surfar longboard i Sverige 8 år, 6 månader sen Stoke: 9

tullkyckling
graphgraph

Jag byggde en i trä.
www.knolling.n.nu

earthcastleroad.wordpress.com
Tung som attans men den funkar fint.
Jag oljade in den med samma sörja som man preppar båtar med.
Sweet!!
/t

Ändrat av tullkyckling
Logga in för att svara
#111099 Svar: Ni som surfar longboard i Sverige 8 år, 6 månader sen Stoke: 3

pontuspontus
graphgraph

Coolt med träbräda!! Sammantaget verkar ni alla vara rätt nöjda med att äga en longboard, oavsett modell. Inspirerande!

Jesper B: brädorna med den där kassa kvalitén, är det samma som den där "epoxy flyer" konstruktionen som säljs på vissa engelska webbshoppar? I övrigt har du säkert rätt i att man inte behöver övertänka sitt val. Svårt bara att vara spontan bara när man kollar priserna.

Logga in för att svara
#111104 Svar: Ni som surfar longboard i Sverige 8 år, 6 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Vet inte vad "epoxy flyer" är för konstruktion. Finns ju hur många fabriker somhelst som trycker ut allehanda brädor, kan nog lika gärtna vara olika som lika konstruktioner.

/JB

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!