Facebook data

1
Någon med erfarenhet av Madeira?
#110756 Någon med erfarenhet av Madeira? 9 år, 6 månader sen Stoke: 0

anni87
graphgraph

Hej!
Någon som har surfat Madeira vintertid? Ska man vara riktigt erfaren eller kan man ha kul där även som en intermidiate surfer?
Mvh Anni

Logga in för att svara
#112338 Svar: Någon med erfarenhet av Madeira? 7 år, 5 månader sen Stoke: 2

Nic_
graphgraph

Tja!
Jag är också nyfiken på Madeira vintertid. Åkte du dit? Du får gärna tipsa om spots!
/Nic

Logga in för att svara
#112340 Svar: Någon med erfarenhet av Madeira? 7 år, 5 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Hej jag var där Januari 2016. Jag vet inte helt vad du avser med intermediate surfer.
Du bör vara beredd på att det existerar i princip inga surfbara sandstränder. Vågorna bryter över rev eller kullerstenar av storlek dinosaurieägg.
Det kan vara väldigt farligt ta sig i och ur vattnet, man bör ha bra koll på strömmar och var man kommer i och ur vattnet, även setens tajming. Bryter ofta rätt upp på stenarna så man kan bli mosad om man har dålig tajming med seten.
Det finns ett par någorlunda enklare ställen på nordsidan Sao Vicente som är en brant strand med sten och modell större grus, rätt starka strömmar. Sen "Chickens" Faja dÁreia som är en kortare peak över ett rev. Den sista kan du ev surfa om du inte är så vass, men gör det inte på lägre tidvatten och håll dig från där själva peaken slår på första sektionen. Den kan trycka ner dig och brädan i botten rätt hårt.
Kontakta nån surfguide på ön är mitt tips, ex vis Madeira Native Motion
De lokala surfarna är helt ok, förutsatt att du vet vad du gör i vattnet.
Lycka till, ta med en bräda som klarar större vågor och lite stök, vågorna kan vara turbulenta med en del backwash

Logga in för att svara
#112341 Svar: Någon med erfarenhet av Madeira? 7 år, 5 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Många ställen bryter inte under axel huvudhögt vilket gör att shorebreaket du ska in ut genom är i samma storlek.

Logga in för att svara
#112342 Svar: Någon med erfarenhet av Madeira? 7 år, 5 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Oj missade inlägget var två år gammalt haha lite stendött härinne..

Logga in för att svara
#112345 Svar: Någon med erfarenhet av Madeira? 7 år, 4 månader sen Stoke: 2

Nic_
graphgraph

Grymt! Jag ska dit över nyår. Så bra med tips!

Logga in för att svara
#112347 Svar: Någon med erfarenhet av Madeira? 7 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Var försiktig med växande swell, tidvattnet ger rätt mycket push i swellet också. Du kan sitta ute i vattnet och svallet växer tills du känner dig liten och undrar hur fxn du ska komma in utan slå ihjäl dig osv.

Ett lästips är boken : www.amazon.com/Barbarian-Days-Surfing-William-Finnegan/dp/0143109391

Lycka till

Logga in för att svara
#112348 Svar: Någon med erfarenhet av Madeira? 7 år, 4 månader sen Stoke: 3

pontuspontus
graphgraph

Erik (eller ngn annan som varit där) surfade du något i porto da Cruz? Verkar vara öns enda ofarliga våg. Är också lite sugen på resa dit, med familj. Så även vågor som är mindre epic skulle funka fint för då kan man ta ut kidsen i vattnet. Men vet inte om Madeira är rätt ställe för det.... svårt att hitta info om annat än bigwavespotsen

Logga in för att svara
#112350 Svar: Någon med erfarenhet av Madeira? 7 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Nej inte varit på den stranden. Skulle tippa på att den kan vara lite snällare men se upp för rip-strömmar om du ska ta ut barn i vattnet.

Logga in för att svara
#112352 Svar: Någon med erfarenhet av Madeira? 7 år, 4 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

På eller vid porto da Cruz gick en av årets regionala surftävling av. www.dnoticias.pt/impressa/hemeroteca/diario-de-noticias/encontradas-as-estrelas-de-2017-do-surf-regional-NY1364708

Om det tyder på om den är ofarlig är oklart. Ett annat ställe som det även anordnades årets regiontävling var på Fajã da Areia, São Vicente den ErikG nämnde, dess utsiktspunkt ser rätt behaglig ut kolla

Förresten så dök denna surffilm upp i youtubeflödet efter den ovanstående som säkert kan vara inspirerande angående Madeira och surf. Det är Associação de Surf da Madeira som lagt upp den. (Vid uppspelning på youtube kan engelsk undertext väljas, jag var inte beredd på att videon kunde synas i forumtråden då det varit ur funktion tidigare.)

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#112387 Svar: Någon med erfarenhet av Madeira? 7 år, 3 månader sen Stoke: 2

Nic_
graphgraph

Påväg hem från Madeira nu så här kommer en liten Update. Dom två ställena jag surfat är Porto da Cruz och Seixal.
Seixal var väldigt snällt. Nästan lite för snällt. Men säkert bra om man är helt ny. Där hade också en surfskola lektioner. Stället ligger gömt bakom en hamn. Tio minuters bilfärd från Sao Vicente.

Det var stort på Porto da Cruz när jag var där. Och man ska nog känna den platsen för att vara helt bekväm. Men det var ändå bra! Och väldigt vackert.

Jag var också och kollade Faja da Areia men det var för stort och stökigt när jag var där. Även där ska man nog veta vad man gör trots att det beskrivs som snällt.

Logga in för att svara
#112388 Svar: Någon med erfarenhet av Madeira? 7 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Var du och kikade på de andra surfställena ???

Logga in för att svara
#112389 Svar: Någon med erfarenhet av Madeira? 7 år, 3 månader sen Stoke: 13

Kribz
graphgraph

Erik G skrev:
Ett lästips är boken : www.amazon.com/Barbarian-Days-Surfing-William-Finnegan/dp/0143109391

Lycka till[/quote]

Kan också rekommendera den boken, den suger verkligen in en.

Ändrat av Kribz
Logga in för att svara
#112394 Svar: Någon med erfarenhet av Madeira? 7 år, 3 månader sen Stoke: 2

Nic_
graphgraph

Nej, kollade tyvärr inte in några andra ställen. Men för den som ska dit kan den här sidan med tips på spots vara bra.

www.madeiracalhausurfschool.com/surf-spots/

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!