Facebook data

1
Billig glasfiberväv? Duger byggmax/rustas?
#109858 Billig glasfiberväv? Duger byggmax/rustas? 10 år, 4 månader sen Stoke: 1

Simme
graphgraph

Hej! Som rubriken lyder är jag på jakt efter glasfiber, budgeten är tight men jag vill inte vara dumsnål. Glasfiberväven är tänkt till en kortare tjock EPSbräda med stringer av björkplywood och ska lamineras med epoxy. Även där skulle jag uppskatta tip på prisvärda försäljare. Det här är ett förstagångsprojekt och alla tips om byggande i allmänhet uppskattas

Tacksam för svar
Simon

Logga in för att svara
#109860 Svar: Billig glasfiberväv? Duger byggmax/rustas? 10 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Nej nej den är till att tapetsera med ... Prova BHP i Skåne.

Logga in för att svara
#109861 Svar: Billig glasfiberväv? Duger byggmax/rustas? 10 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Tänk på följande. 1 Om du ska bygga i EPS så finns det massa olika densitet på skummet. Beroende på densitet måste du anpassa antal lager väv så brädan blir stark nog.
2 Plasta brädan i ett varmt rum och se till att allt material är genomvarmt till samma temp som rummet. Plasta och sen se till att tempen är jämn eller gärna något sjunkande. Plasta vad du än gör aldrig EPS i ökande temperatur eller med ett kallt skumblock. Hålrummen mellan kulorna blåser då ut den av värmen expanderande luften och plastningen går åt h-vete...
3 Se till att använda Barriärkräm handskar overall mask skyddsglas. Tjock overall som plasten inte kan gå igenom.
Epoxy kan ge allergiska reaktioner som inte är av denna världen.
4 Låt brädan härda klart i ett varmt rum INNAN du slipar. Använd riktig skyddsmask, slipdammet kan också ge allergisk chock.

Logga in för att svara
#109865 Svar: Billig glasfiberväv? Duger byggmax/rustas? 10 år, 4 månader sen Stoke: 1

Simme
graphgraph

Åh! Tack för snabbt svar och alla tips.

Jag har fått tag i ett block på s100 som jag förstått kanske inte är det bästa. Så jag antar att jag får kompensera med flera lager. Hur många lager är rimligt till en 5'5 bräda som är ca 23 inches bred och 8 cm tjock som tjockast? (Ja, blandar enheter för fullt) Funderar på att hoppa över stringern eftersom den är så tjock och kort.
Och är biltemas glasfiberväv +lamineringsepoxi ovärt? ( billigt och bra tycker plånkan)

Ja, skydd ska användas.

Logga in för att svara
#109866 Svar: Billig glasfiberväv? Duger byggmax/rustas? 10 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jag tror du kommer lika billigt undan om du tex beställer från Seabase som levererar över hela Europa.
Då får du dessutom plast och väv som är gjord för att tåla Uv-ljus, lätt att väta igenom och helt enkelt fungerar.
Jag skulle nog lagt fem lager väv på ett sånt lättviktsskum, typ 6+6+4 oz på däcket och 6+4 på botten kanske. Jag har bara byggt i S200, då har jag använt 6+4 på däcket, och 6 oz på botten, det har blivit väldigt lätta brädor med tillräcklig styrka för att surfa rejält stora vågor med en semigun.
Den fick följa med till Nias, Norge och Irland, innan den knäcktes i nosen på flyget hem från Irland.
Kolla upp mer råd om Epoxy och allt annat på Swaylocks.com
Köp plast och annat från Seabase www.seabase.eu/

Logga in för att svara
#109873 Svar: Billig glasfiberväv? Duger byggmax/rustas? 10 år, 4 månader sen Stoke: 1

Simme
graphgraph

Gott snack! Swaylocks var väldigt bra med. Ja det får allt bli nåt lager extra, vad tror du om lättviktsspackel, nedslipat, bara mellan kullorna liksom? Har hört om mikroglasballonger med. Problemet är att eftersom det blir så pass många lager glas vill jag gärna snåla in på den inte alltför billiga epoxin och inte låta den sugas in för mycket i skummet. Eller det är kanske värt det för styrkan?

Tack för alla tips!

Logga in för att svara
#109874 Svar: Billig glasfiberväv? Duger byggmax/rustas? 10 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jo det är bra med lättviktsspackel, räkna inte med att snåla med epoxyn när du plastar för första gången. Det är svårt att hinna med att väta genom all väven ordentligt. Speciellt om du ska ha så många lager.
Nej man får inte så mycket styrka av plast som rinner ner i skummet. Styrkan sitter i väv/plast kompositen. Gärna med så lite plast i kvoten som bara är möjligt.

Logga in för att svara
#109875 Svar: Billig glasfiberväv? Duger byggmax/rustas? 10 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Ta gärna hjälp av nån när du plastar för första gången. En extra person som kan hjälpa till att väta ut väven på kanterna är tex en väldigt bra idé.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!