|
#108160 |
Bra boende med nära till bryt på Lombok 11 år, 3 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Ska dit två första veckorna i januari (eller vart som helst eg, så länge det inte är Bali), någon som har bra tips på boende och vilka bryt som funkar bra nu under regnsäsongen?
|
|
|
|
|
#108162 |
Svar: Bra boende med nära till bryt på Lombok 11 år, 3 månader sen |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Hela sydkusten är ok under regnsäsongen om man kan ta sig ner till vattnet i lervällingen. Se upp för chokladfärgat vatten. Jag var där i nov ett år, det var inget vidare tyckte jag. Prova Are Guling om det inte regnat för mycket, det kan vara en fin höger.
|
|
|
|
|
#108166 |
Stoke: 1 |
|
hej, lombok är bra i regnsäsong! gillade det som fan. Jag hyrde moppe på bali för 500 spänn för en månad och drog över med färjan. Bo i kuta ( surfers inn var sjysst) och kör moppe till bryten. Då är du mitt emellan alla bryt. air guling var en favorit och även bryten vid surfcampet var bra... även om det var crowded där. vi drog även österut till Ekas men fel säsong där men lite söder om Sereweh är klart intressant att utforska. Sjukt vackert på lombok och bra surf! Missa förresten inte restaurangen på väg till Air Guling, glömt vad den hette nej förresten Ashtari var det nog. Du kan också hyra moppe på lombok men det är dyrare men moppe måste du bara ha. (ink boardrack) Packa lätt. Glöm inte internationellt körkort! Viktigt!
|
|
|
|
|
#108174 |
|
Körkort är inte viktigt på lombok då där inte finns några poliser, på Bali behöver du inte heller egentligen, bara ge polisen lite deg så är det Lungt. På kuta lombok hade jag rekommenderat alfa homestay, finns på agoda. Iövrigt finns de mycket boenden i byn. Mitt tips bo i kuta för runtomkring typ mawi mawun gerupuk är det jävligt dött
|
|
|
|
|
#108183 |
|
Mina tips är att inte hyra moppe på Bali för att dra med färjan över. Då är du ju tvungen att dra tillbaks till Bali inom en viss tid? Hyr på Lombock. Kostar lika lite som på Bali.
I Kuta ska du helt klart bo, schysst homestay där jag föredrar att bo är Together Homestay. Jättebilligt, grym frukost och nyrenoverade små rum.
På huvudgatan genom Kuta finns det en liten "turistbyrå" som heter Galangs Information Center. Galang är grymt trevlig och hjälpsam! Han kan lösa allt från moppe, surftips, utflykter eller transport för billigast möjliga pris vad det än gäller, dessutom tycker han om att bara sitta å snacka o tänder gärna upp en bonn-fire på kvällarna på standen bakom hans byrå.
Gerupuk är väl iprincip Surf-mekkat där man hyr en kapten och där finns 4 spots. Mycket schysst ställe, men ja det kan vara väldigt crowded -> Men det har ju sin orsak..grymt surf. Jag har faktiskt inte stört mig så mycket på att det är crowded för till och från så är det ju glest och då äre bara att kötta på.
Det finns en flygplats på Lombock som är helt nyrenoverad och de har ökat sina fligher , så du slipper flyga inom Bali om du vill det.
ha en grym trip
|
|
|
|
|
#108189 |
|
Det blir nog till att drutta över till Kuta Lombok ganska omgående då. Sista jag var på Bali skippade jag int. körkort, det kanske är värt om man ska vara på Bali länge, men jag har bara strax över två veckor, sist gick det finfint med mutan redo (åkte aldrig fast). Saknas det fortfarande polis på Lombok borde det vara chill. 
Tusen tack för alla grymma tips!!! 
|
|
|
|
|
#108191 |
Hype
|
Såg inga poliser när jag var där. Bodde på Yuli Homestay i Kuta, fräscht och bra, men finns nog bättre alternativ. Moppe är ett måste. Brorsan är på väg ner nu, tror han skulle bo på "Svenskcampet"
Helt fantastisk ställe, kommer garanterat att återvända framöver.
Allt är ju relativt när det gäller crowds
Gerupuk för ett par år sedan. 
|
|
|
|
|
#108196 |
|
|
|
|
|
#108218 |
|
|
|
|
|
#108228 |
|
Ah, synd, jag åker hem den 17:e jan. 
|
|
|
|
|
#108248 |
|
Rucklo, vart bosatte du dig? Har hört mycket gott om Gerupuk med boende och närheten till bryt. Landar på bali 4:e april och tar nog en båt över till lugnet rätt snabbt.. 
|
|
|
|
|
#108263 |
|
Två nätter i Senggigi, helt ok bryt och helt ok crowd, typ 10+ som mest. Lär vara lite mer under högsäsong dock, skulle jag gissa.
Nu är jag i Kuta Lombok, kom hit igår kväll. Tar det lugnt idag dock, är ganska rinnig i magen, så jag sk ut och upptäcka i em/imorgon. Kan avlägga rapport om vad jag tycker, inkl. boenden etc. 
|
|
|
|
|
#108405 |
Svar: Bra boende med nära till bryt på Lombok 11 år, 2 månader sen |
|
Kom hem i lördags från den här resan. Snabb rapport:
Australien - 2,5v innan jul.
Väldigt små vågor när jag kom ner (strax under metern i.e. max upp till huvudhöjd front, oftast mindre). Det blev bara mindre och mindre, framåt nyår var det så litet att jag inte kunde testa min nya shortboard (min gamla pajade i flyget).
Lombok - 2,5v efter nyår.
Några dagar på Gili med vänner, ingen surf. Två dagar i Senggigi. Första dagen pajar min leach, dag två fick jag lite surf. Helt ok bryt, inte alltför många locals - dag ett var väldigt fin, nån superawesome local tubade.
Dag tre, ner till Kuta. Chillar på f.m. och vaknar upp med nåt skit i lungorna ("lombok lungs" var det någon som kallade det...). Det blir snabbt bättre, men jag går ut på dag tre och fuckar upp det hela värre. Yttreligare typ tre dagar senare (vid det här laget har jag missat ett 2-3m swell som kommit och gått...) är jag nästan på väg ut, magen exploderar och jag skiter sönder alla toaletter jag ser, inkl. värk i alla muskler och feber. Blir frisk lagom till att jag kommer hem till jobbet som startade i måndags. Kul surfresa...
Ang. boenden bodde vi på diverse ställen i Kuta Lombok.
- Kuta Cove. 4/5, bra rum, men väldigt nära vägen (högljutt). Galna hundar just den natten.
- Ett ställe bredvid Surfers Inn, direkt öster om, som jag inte kommer ihåg namnet på. 3/5.
- Yuli homestay, som tipsat ovan av Hype - riktigt jäkla bra ställe, rekommenderas starkt!
- Adele homestay - bror till Yuli som har Yuli's homestay. Billigt, men ingen internet, ingen pool... känns lite lätt off och lite lantigt. En väg som störde litegrand (jag är dock ganska ljudkänslig). Adele jobbar även som kock på ett ställe i Kuta, skön snubbe. Ändock prisvärt. Ingen AC.
- Kuta Cottages - helt ok. Hyfsat nära vägen men ändå tyst. Ok rum.
Övrigt ang. Kuta Lombok är att vägen som går västerut mot Mawi och andra fina bryt är helt ny, bara några månader gammal tydligen. Riktigt fint att bara moppa runt på den.
Jag missade så gott som hela Lombok surf äventyret, och vill tillbaks. Om ett år eller tre kanske...
|
|
|
|
|