|
#108075 |
Surfa och bo i Sydney 11 år, 4 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Efter att ha rest runt på östkusten i några månader så ska jag och polaren strax efter nyår slå oss ner i Sydney i ett par månader. Vi båda har blivit helt fast vid det här med surfing och vill därför hitta ett boende som har nära till surf (helst inte mer än 10-15 minuter, gångavstånd). Har varit i Sydney tidigare och gillade Manly starkt, har även hört att det är där som den bästa surfen finns.
Vill också kolla om det finns några bra surfspots som ligger närmare CBD? Eller fungerar det bra att pendla från Manly in till CBD varje morgon (polaren har jobb som säljare inne i CBD)?
När jag ändå är igång vill jag också passa på att rådfråga lite vad gäller brädor. Utmed östkusten så har både jag och polaren kört på brädor som är 7,1, fot långa och relativt tjocka. Ingen av oss hade surfat innan vi kom till Australien (bortsett från lite vindsurfing i Sverige, haha) så det var ganska kämpigt i början, men tillslut tyckte vi båda att vi behärskade brädorna riktigt bra. Nu är vi sugna på något kanske lite "värre", alltså något kanske lite mindre och lättare, dock inte "värsta" shortboarden...Vad har ni för tips att ge?
|
|
|
Ändrat av erike
Logga in för att svara
|
|
#108076 |
Svar: Surfa och bo i Sydney 11 år, 4 månader sen |
Stoke: 3 |
abo
|
Jag har bott i Maroubra och Randwick. Från Randwick kan du cykla (eller åka buss) både till CBD och till stranden. Närmsta stranden är Coogee men där funkar det sällan funka att surfa. I Maroubra bodde jag 5 meter från stranden. Lite längre att pendla, men funkar med buss. Om ni ska jobba i CBD är min rekommendation att ni bosätter er i nån av eastern suburbs som ligger vid havet och som har surfstrand, d.v.s. Bondi, Bronte eller Maroubra. Maroubra är billigast, bondi dyrast.
Manly är en större strand och har vanligtvis något mindre crowd än tex bondi. Man kan pendla till CBD med färjan, så det funkar att bo där och jobba i stan.
Om ni ska köpa en mindre bräda, så skulle ag rekommendera att ni köper en som är tillräckligt liten för att man ska kunna göra en duck dive. Det är sjukt mycket mindre jobbigt att ha en lite mindre som man orkar trycka ner under vågen när man är påväg ut.
|
|
|
|
|