Facebook data

1
skriva ut sina egna fenor. . .
#106381 skriva ut sina egna fenor. . . 11 år, 11 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

www.staples.com/office/supplies/product_201876_2_-1_10001

Alla har väl hört om 3D skrivarna som börjat ploppa upp, en industriell revolution såväl för företag som privatpersoner. . .

Tänk å skriva ut sina egna fenor! I alla former å storlekar! Man skulle ha en chans att testa massa olika shapes utan att lägga ut flera tusen som det kostar å köpa fenor. Och allt annat för den delen.
Finns en del material val som borde funka för fenor, kanske inte får mega flex K core inner circle return swingiswong som dagens fenor verkar erbjuda, men hälften av det är säkert bull ändå så.
Å att printa ut 100 fenor för priset av några få från butik (exkl skrivaren) är ju prisvärt allafall.
Tillräckligt stor skrivare så kan man kanske skriva ut brädor oxå. =)

Nåt att pröva för den som har lite cash till övers.
Akta patenten om ni börjar sälja dem bara...

=)

Ändrat av marQs
Logga in för att svara
#106382 Svar: skriva ut sina egna fenor. . . 11 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jag tvivlar på att materialen som man kan "skriva" ut i dagens 3d skrivare är starka nog. Men jag är inte helt insatt.
Förmodligen är det smartare att fräsa ut fenor med en datorstyrd fräs istället.
Eller göra egna för hand.

Logga in för att svara
#106383 Svar: skriva ut sina egna fenor. . . 11 år, 11 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Det finns en uppsjö material och en del claimar att dem e hållbara utav bara den, man tillverkar ju höftleder och delar till rymdfärjor så nog finns det hållbara material. En kostnadsfråga verkar det vara, tydligen inte omöjligt att skriva ut stål heller men väldigt kostsamt.
Om inte för privat bruk nu så är det inte långt ifrån. Går fort framåt.

Jag tror inte det är smartare med en dator å fräs dock. Alla branscher hypar på denna nya teknologi. Måste ju va för att det är enklare, billigare, mer precist och mycket flexiblare, mao smartare?
Å varför "skriva". . Den skriver ju bokstavligen ut ett objekt, lager efter lager.
Vissa modeller bränner fram ett objekt ur en hög av materia.

Jag tror att 3D printing kommer ta över stora delar av industrin, CNC blir 3D print överallt tids nog.
Och när vi alla kan ha en hemma så minskar konsumptionen en massa om alla e smarta, skriva ut sin servis, sin cykel, barnvagn, möjligheterna är oändliga å kostnaderna jämförelsevis låga.

Men jag vill bara ha 1000 fenor ! ! ! =)

Tack för intresset, jag tror vi är inne i framtiden här, mycket spännande å se vart det leder tycker jag, både för privat bruk och industrin.

Logga in för att svara
#106385 Svar: skriva ut sina egna fenor. . . 11 år, 11 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Mm har hört positiva erfarenheter av en sån där 3d-skrivare o vad den kan användas till. I det fallet användes den till att göra en mindre prototyp av en eventuell framtida produkt. Skrivaren var dock väldigt dyr i inköp men kanske lönar sig efter ett tag.

Tänkte förut angående vad det var som var skillnaden på fräs o dator o sån där skrivare i o med att de surfbrädor som görs i maskin styrs ju av någon datamanick.

Logga in för att svara
#106386 Svar: skriva ut sina egna fenor. . . 11 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Tror det blir svårt att printa ut glas och kolfiber för att inte säga trä. Plastfenor gjuts ju oändligt mycket billigare än adderas i en printer.
Man kan ju kanske printa ut gjutformar och sånt till en billig peng?

Logga in för att svara
#106390 Svar: skriva ut sina egna fenor. . . 11 år, 10 månader sen Stoke: 3

arnet
graphgraph

Har klämt lite på ett par plastbitar som min kompis skrivit ut och fick känslan av att plasten är lite för vek.

I väntan på en 3d-skrivare som skriver ut i g10 material så köpte jag istället lite väldoftande plywood...

Är det någon som gjort egna träfenor ? Har kopierat outlinen från ett par gamla fcs quads och är hyggligt nöjd med resultatet. Är dock osäker på fcs tabsen .. Hur mycket/lite trä skall man behålla ?

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!