Facebook data

1
Nybörjare behöver tips.
#105937 Nybörjare behöver tips. 12 år sen Stoke: 4

Bjorne_keepsurfin
graphgraph

Hej jag har bara några fråga som jag jättegärna vill få svar på.
Jag har aldrig surfat, men drömmen är ju att bo i Costa Rica eller något liknade i en bungalow och surfa varje dag.

Frågor:
Var är bästa stället att rese?
Ska man lära sig surfa här i Sverige eller utomlands? var i Sverige isåfall?
Ska man köpa bräda innan man ens lärt sig surfa?

Finns det tips osv ni kan ge så bara bomba med info
tack på förhand.

Ändrat av Bjorne_keepsurfin
Logga in för att svara
#105938 Svar: Nybörjare behöver tips. 12 år sen Stoke: 9

tullkyckling
graphgraph

Hej!
Det är bäst att lära sig på en surfskola utomlands. (Peniche, Portugal)
Där får du möjlighet att få grunderna, och kanske pröva olika typer av brädor.
Mitt tips är att köpa en tjock och lång bräda som introbräda här hemma, epoxy.
Då plockar du fler vågor och lär dig snabbare.
Lycka till!

Logga in för att svara
#105939 Svar: Nybörjare behöver tips. 12 år sen Stoke: 4

Bjorne_keepsurfin
graphgraph

Okej, tackar så hemskt mycket.
Med tanke på att det kostar en hel del pengar så finns det något jag kan göra för att öka min "surf kapacitet" här hemma? kanske inhandla en sådan här?
bit.ly/Z2cOrg

Ändrat av Redax
Logga in för att svara
#105941 Svar: Nybörjare behöver tips. 12 år sen Stoke: 1

srb808
graphgraph

Att lära sig surfa är nog bäst utomlands. Det finns surf skolor som kommer gå igenom allt du behöver veta om surfing. Hur som helst, du borde forska lite vart och vad du vill göra utomlands på sidan om surfing, om du har det i tankarna.

Logga in för att svara
#105944 Svar: Nybörjare behöver tips. 12 år sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Bjorne_keepsurfin skrev:

Med tanke på att det kostar en hel del pengar så finns det något jag kan göra för att öka min "surf kapacitet" här hemma? kanske inhandla en sådan här?
bit.ly/Z2cOrg

Ja den kan stärka din hållning samt balansen mellan magen o benen när du står på ostabilt underlag. Mer avancerat är att lägga in olika rotationsövningar av överkroppen medans du står på din indoboard. Lite sidovridningar där magen är spänd utmanar balansen ännu mer och kan "öva" inför kommande svängar med surfbrädan eller armvevningar med tyngd rakt framåt typ som att damma mattor stärker lite av musklerna du använder vid paddling liggandes på brädan ut till vågorna.

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#105965 Svar: Nybörjare behöver tips. 11 år, 12 månader sen Stoke: 2

soll87
graphgraph
Donerat Guld

Börja träna surf musklerna kan vara bra så att du orkar pressa dig i vågorna. kondition och allt. . det kände jag efter att ha gått surfskola på bali att när jag hade tränat och kom till fuerte så kände jag hur grymmt det va att va förberedd

Logga in för att svara
#105991 Svar: Nybörjare behöver tips. 11 år, 12 månader sen Stoke: 4

Bjorne_keepsurfin
graphgraph

Okej, jag gymmar 3 dagar i veckan. men finns det några speciellt övningar då. om du kan länka eller skriva. Då är det värt att inhandla en Indoboard?

Logga in för att svara
#105992 Svar: Nybörjare behöver tips. 11 år, 12 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Bjorne_keepsurfin skrev:
Okej, jag gymmar 3 dagar i veckan. men finns det några speciellt övningar då. om du kan länka eller skriva. Då är det värt att inhandla en Indoboard?
Det brukar även finnas olika nivåer av balansplattor på gym som du kan använda i början. Brukar ofta finnas runda sorter samt bosuboll som man kan använda för att träna stabiliteten. Be sen ditt gym köpa in en indoboard.
Jag kan länka en sida som ger lite tips på hur man kan tänka kring träningsprogram som passar för surfing surfstrengthcoach.com/how-to-design-surf-training-programs/

Logga in för att svara
#105995 Svar: Nybörjare behöver tips. 11 år, 12 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Bjorne_keepsurfin skrev:

bättre att skaffa simkort

Logga in för att svara
#106022 Svar: Nybörjare behöver tips. 11 år, 11 månader sen Stoke: 8

Feddan
graphgraph

SharkBoy skrev:
Bjorne_keepsurfin skrev:

bättre att skaffa simkort

Jag håller med Sharkboy. Börja simma "crawl" ett par ggr i veckan för paddelmusklerna.
Sedan föredrar jag funktionell träning före gymmets alla maskiner. Fria vikter och kroppsövningar med gymnastiska inslag, eller CrossFit. Då får du med dig allt och lite till.
Och avslutningsvis, STRETCHA eller yoga för din smidighet i ben, höfter, rygg och axlar.

Logga in för att svara
#106028 Svar: Nybörjare behöver tips. 11 år, 11 månader sen Stoke: 4

Bjorne_keepsurfin
graphgraph

jag lyfter inga vikter. brukar börja med 30 min cross-training sen lite rod osv. men tack för tipset.

Logga in för att svara
#106029 Svar: Nybörjare behöver tips. 11 år, 11 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Lär dig surfa utomlands.
Surfskola brukar vara bra eller lär känna någon som kan surfa och be honom eller henne ge dig tips. Hyr bräda i början till du hittar något som passar. Börja med stora brädor: Longboards eller minimals. Träning på gym etc, för att bli en bättre surfare har jag aldrig fattat. Ut o surfa så kommer de rätta musklerna efter ett tag ändå:) Men annars om man nu måste och vill träna så är simning bra. Köp en skateboard i stället för en indoboard!

Logga in för att svara
#106030 Svar: Nybörjare behöver tips. 11 år, 11 månader sen Stoke: 4

Bjorne_keepsurfin
graphgraph

okej, mycket info har jag fått. Tackar så hjärtligt.

vad det gäller "köpa en skateboard" fattar jag dock inte. Jag har glidit rundor på en sådan här nu i snart två, så köra bräda kan jag.

Logga in för att svara
#106031 Svar: Nybörjare behöver tips. 11 år, 11 månader sen Stoke: 4

Bjorne_keepsurfin
graphgraph

Logga in för att svara
#106032 Svar: Nybörjare behöver tips. 11 år, 11 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Vad skall du med en indoboard till?

Ändrat av Redax
Logga in för att svara
#106038 Svar: Nybörjare behöver tips. 11 år, 11 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

Det här med att undvika träning på gym förstår jag inte, de som propagerar för det verkar inte helt på det klara med hur människokroppen fungerar. Givetvis blir du inte en bättre surfare av att lyfta skrot, men här är några väldigt bra anledningar till att skaffa sig lite mer muskler innan du spenderar några månader i vattnet:

1. Bygg en stark rygg. 99% av din tid i vattnet kommer bestå av liggande på surfbrädan. Helst ska 100% av den tiden även innebära ett uthålligt svankande, detta för att man får mest paddelkraft om man kan lyfta hakan mer än en decimeter över brädan, men även för att kunna ha lite extra "tippning" framåt om man inte riktigt är med en våg (att då slappna av med ryggen och få fram vikten under de sista paddeltagen är ofta den skillnaden som gör att du fångar snabbare vågor).

2. Förebygga förslitningsskador. Att försöka paddla omkring i 5-6 timmar om dagen med otränade axlar är ett rätt bombsäkert recept för skador. Förutom ryggen (primärt erector spinae och latissimus dorsi), hjälper starka rotatorcuffar, teres major/minor samt rhomboider avsevärt för att bygga upp en stark bröstrygg och baksidan av dina axlar, det är nämligen härifrån kraften ska komma i dina paddeltag, inte från armarna (med undantag av viss triceps-aktivering i slutet av ett paddeltag).

3. Hållningen förbättras. Rent generellt är en stark hållning alltid bra och är det något man får av att ha starka surfmuskler är det just bra hållning. Det lättaste sättet att se om någon behöver träna sin rygg är bara att se dig omkring i line-up, och räkna antal personer du ser som paddlar omkring med hakan i brädan, och när de väl kommer upp så står de med krum rygg (så kallad poo-man style). Inget att sträva efter alltså.

Innan forumets yoga -och indoboardförespråkare kommer med pekpinnar så vill jag poängtera ytterligare en gång att du inte kommer bli en grym surfare genom att skaffa en stark bål och rygg, men det kommer hjälpa dig något oerhört när du väl är i vattnet och försöker fånga vågor. Inför en surfsäsong så är det viktigt att träna varierat, varför inte köpa ett simkort och träna crawl, kör en jäkla massa olika balansövningar på swissbollar, balansplattor och givetvis indo-boards, men finns inte grundfysiken där så kommer du inte plocka många vågor. Fortsätt med 3 dagar gym i veckan, med fokus på bål och bröstrygg, men släng in balansövningar emellan. Se till att hitta en bra balans mellan högreps (för uthållighet), och låga maxreps (för styrka). Bra övningar på gymmet för just muskelbiten är olika latsdrag, dips, stångrodd, marklyft, etc.

Kör hårt!

Logga in för att svara
#106040 Svar: Nybörjare behöver tips. 11 år, 11 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Det var ord och inga visor det
Bra tips!

Logga in för att svara
#106041 Svar: Nybörjare behöver tips. 11 år, 11 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Ja så in i helvete bra inlägg Jacob

Logga in för att svara
#106049 Svar: Nybörjare behöver tips. 11 år, 11 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Bra inlägg Jacobw för de som gillar träning och latin

Jag har som du sa, inte en jävla aning om hur människokroppen funkar. Och jag har aldrig satt min fot på ett gym, aldrig stretchat före eller efter en surf session, aldrig testat yoga eller tränat simning ( sedan silverfisken ). Min simträning har jag fått när jag snorklat och surfat. Balansen kommer från dansen och skateboard åkning. Muskler har jag dessutom aldrig haft mkt utav.
Jag lever dock för surfing sedan 13 år tillbaks (dvs rest konstant sedan jag tog studenten ) och har surfat väldigt mkt de senaste 15 åren.
Jag har jobbat som surfinstruktör i ett antal år och sett en hel drös gymkillar som inte pallar med mer än 30 minuter i vattnet innan de är helt slut och även tävlings simmare som inte lyckats ta sig ut till line up för att de varit för trötta. Jag har haft sponsrade skate och vindsurfare som inte lyckats komma upp på brädan efter en veckas surfande varje dag. Jag har haft punkbrudar och datornördar som aldrig stått på en bräda eller hållit på med någon sport som ställt sig upp på första försöket och sedan utvecklat sin surfing bra, under en vecka eller två.

Surfing handlar mer om vilja, psyke och envishet än styrka, iallafall i början och i mindre vågor.
Sedan så är det ju självklart att det är bra att vara uthållig och ha lite muskler.

Gör det som känns bäst Bjorne. Men ju mer du surfar desto bättre blir du oavsett om du har 0 eller 999999 timmar på gymmet. Om du väl ska träna så är ändå simning bäst. Simning kommer du behöva i större vågor efter en vurpa eller när leashen går av och man måste simma ett antal 100 meter i starka strömmar.
Lycka till.......

Logga in för att svara
#106059 Svar: Nybörjare behöver tips. 11 år, 11 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Bjorne_keepsurfin skrev:
Hej jag har bara några fråga som jag jättegärna vill få svar på.
Jag har aldrig surfat, men drömmen är ju att bo i Costa Rica eller något liknade i en bungalow och surfa varje dag.

Frågor:
Var är bästa stället att rese?
Ska man lära sig surfa här i Sverige eller utomlands? var i Sverige isåfall?
tack på förhand.

Jag såg på din profil att du bor relativt nära kusten där vågorna brukar bryta. Så det skadar ju inte om du åker ut o kollar någon gång på några som surfar.

Logga in för att svara
#106062 Svar: Nybörjare behöver tips. 11 år, 11 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

Va fan. klart du inte ska träna. surfing är så mycket mera än just de bitarna ni tagit upp här.
börja med att hyra point break, sup dig full. kolla in Warchild och hans gäng. leta reda på din lokala dealer, blås denne på allt du kan. Sälj av allt utom de gröna som du röker upp under tiden du ser på lostfilmen What really went wrong eller så ser du bara DYSFUNCTIONAL. Efter det är det baratvå saker att välja mellan. 1, leta reda på ett otroligt ödsligt bryt mitt i djungeln och flytta dit för evigt eller tills någon hittar dig. då kan du berätta anektoter och historier i det oändliga.
2, leta upp så många svennebananer du kan på ett ställe och flytta dit. bli den coolaste killen och ragga på alla 18åringar även om du hunnit bli 52år.
glöm för guds skull inte att skaffa långt hår!

Lycka till.

Logga in för att svara
#106069 Svar: Nybörjare behöver tips. 11 år, 11 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

HAHAHAHAHA!

Logga in för att svara
#106074 Svar: Nybörjare behöver tips. 11 år, 11 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

MOAAAHAHAHAHAHAHAHA !

Logga in för att svara
#106075 Svar: Nybörjare behöver tips. 11 år, 11 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Logga in för att svara
#106441 Svar: Nybörjare behöver tips. 11 år, 10 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Jag är ett så lysande exempel på att gym-träning pays off !! Första surfet imorse på lite mindre än 1 år och snacka om att ben-träningen gett resultat !! Istället för att börja halka av och vara ostabil så fångar jag alla vågor jag ger mig på, som dessutom var rätt branta. Det känns som jag fortsätter där jag slutade senast. Jag borde ha crawlat (pga. lungkapaciteten), men fuck vad glad jag är nu att jag gymmat kontinuerligt senaste halvåret.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!