Facebook data

1
Tjacka lya utomlands
#105549 Tjacka lya utomlands 12 år, 1 månad sen Stoke: 0

moddifier
graphgraph

Hello!
har efter lite eftersökningar kommit fram till att spanien eller portugal är de länder som passar in på mina krav på att skaffa ena lgh för att periodvis bo i samt för uthyrnings verksamhet.

1. Någon som har lya längs portugals kust som kan ge feedback på om det går att hyra ut med vettig täckning?
2. Vilka delar av spanien är surfbara ? Har fått tips på Tarifa, men hela södra delen som sträcker sig västerut borde funka bra eftersom det är öppet hav mot Atlanten precis som på portugals västkust..

Jag är ingen avancerad surfare men har lite högre krav än slaskvågor och tjocka tyskar på foamboards. Dock vill jag ha tillgång till surf i närheten där lyan nu ska ligga...

Tack för all hjälp!

Ändrat av moddifier
Logga in för att svara
#105609 Svar: Tjacka lya utomlands 12 år, 1 månad sen Stoke: 10

Surfer
graphgraph

Ta bilen och åk ner och räka efter ditt paradis. När du hittat det maila mig ha ha ha skämt och sido när du hittat det så är det dags att hitta din blivande lya. Detta gör du förslagsvis genom en mäklare som det dräller av i dessa länder. de hjälper dig med alla papper,advokat osv.
Kör så det ryker och lycka till:-) själv letar jag fortfarande efter min pensionspresent om 4 år:-)

Logga in för att svara
#105610 Svar: Tjacka lya utomlands 12 år, 1 månad sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Närmar det sig 65 års-strecket

Logga in för att svara
#105613 Svar: Tjacka lya utomlands 12 år, 1 månad sen Stoke: 10

Surfer
graphgraph

Nä! ganska långt ifrån, men kan det bli för tidigt menar du?

Logga in för att svara
#105614 Svar: Tjacka lya utomlands 12 år, 1 månad sen Stoke: 6

Juttz
graphgraph

Varit inne på samma tankar och länder. Spanien och Portugal är nog definitivt mest vågor i förhållande till bra hus- och lägenhetspriser i dagsläget i Europa, men frågan är bara var? Kanarieöarna och Andalusien går bort för mig då det är för turistorienterat och därmed troligen för dyrt... Kanarieöarna blir troligen också för ointressant för mig personligen när surfabstinensen lagt sig en aning - sitta bland sanddynor och klinka på gitarr och surfa på internet liksom...

Cadiz och upp mot Algarve får säkert bra vågor periodvis, men kanske lite för osäkert om man vill åka på regelbunden basis. Maten i Andalusien blir också tjatig i längden med rabo de toros, allt flott och överskott av kolhydrater.

Baskien och Lissabon skulle nog vara att föredra. Kultur i form av Guggenheim (Bilbao), filmfestivalen i San Sebastian, Guide Michelin-krogar (San Sebastian) och närhetet till kvalitativ surf, även om det säkert kan bli crowded tidvis. Klimatmässigt behagligare mestadels av året jämfört med södra Spanien och framför allt mycket vackrare, dramatiskare landskap. Men då uppstår så klart problemet flyganslutning direkt och till bra pris. Idag går det flyg till Biarritz billigt med Ryan, men frågan är hur länge till? Faro och Algarve har jag ingen erfarenhet av, men jag kan tänka mig turistghetton och dessutom aningen för långt från centrala Portugal.

Uthyrningsmässigt är det nog inga problem. Ju attraktivare bostad, desto högre priser och fler intressenter. Med närheten till kultur och andra aktiviteter ökar också den målgrupp av människor som kan hyra din bostad. Bara kolla på Airbnb och Holidayrentals t.ex. så ser du vilka hutlösa priser folk är beredda att ta och framförallt betala under högsäsong.

Du kan säkert göra det till ett heltidsjobb att hyra ut din bostad, men av erfarenhet bör man inte göra sin intresse till ett jobb, för då förlorar man tyvärr intresset och passionen...

Lagom är bäst som svensson skulle ha sagt.

/J

Ändrat av Juttz
Logga in för att svara
#105617 Svar: Tjacka lya utomlands 12 år, 1 månad sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Surfer skrev:
Nä! ganska långt ifrån, men kan det bli för tidigt menar du?

I guess noooot

Logga in för att svara
#105633 Svar: Tjacka lya utomlands 12 år, 1 månad sen Stoke: 0

moddifier
graphgraph

Juttz! Bra input...lite kommentarer nedan. Kul synpunkter och vi verkar ha kika efter samma egenskaper!

Andaluisen...surfa på vågor från medelhavet håller inte vad jag förstått.

Faro/algarve....bra klimat dvs varmt men vågsurf i medelhavet.I gen När jag var där fanns knappt vågsurf för alla hängde av naturliga skäl på västkusten där surfet är grymt.

Kanarieöarna...jag är helt med dig. Helt ointressant miljö för att vilja hänga där om man nu inte vill surfa 24/7.

Lissabon...nice ställe. Vart där en gång bara, fin surfing.

Baskien tror jag kan vara en höjdare. Har vart i Biarritz och där är det surf konstant. Dessutom har baskien mera än surf att erbjuda. Intressant. Måste boka nästa resa dit, det jag kan tänka mig är att klimatet är nog på gränsen till för kallt på vinterhalvåret (Biarritz var riktigt kallt så sent som i April).

Har du mera input kan du väl dra ett pesrsonligt medd om det passar. Stay sharp!

Logga in för att svara
#105634 Svar: Tjacka lya utomlands 12 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Hallå vet du var medelhavet ligger? Nog bäst du bättrar på geografin lite INNAN du råkar köpa en fastighet.

Logga in för att svara
#105635 Svar: Tjacka lya utomlands 12 år, 1 månad sen Stoke: 0

moddifier
graphgraph

Ok..ErikG..parten my quickness och du har helt rätt.

Faro ligger naturligtvis närmast Atlanten..
Algarve (som omfattar Faro) ligger naturligtvis oxå närmast Atlanten..

Jag vidhåller dock samma åsikt om Faro/Algarve som vågsurf område; Såg ingen som vågsurfade (vindsurfing funkade dock tydligen) och INGA vågor alls under de dagar jag var där. alla surfade på västkusten...

Logga in för att svara
#105637 Svar: Tjacka lya utomlands 12 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Algarve har väl en hel del surf under vintern när lågtrycken kommer söderöver i Atlanten. Andalusien har ju västkust och får också rätt mycket surf under den kalla årstiden.
Kap Verde är ju också ett alternativ om man gillar varmare vinterklimat, lite lång flygning och mellan svallen kan det vara lite platt. Kanske lite höga fastighetspriser där nere också, luktade lite fastighetsbubbla när jag var där förra vintern. Kap Verde är ju lite mer laglöst än Kanarieöarna, träffade en tyska när jag var där 2004. Hon sa att det var problem med inbrott om husen står tomma.
Är det nån som har koll på fastighetspriserna på Kap Verde?

Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
#105640 Svar: Tjacka lya utomlands 12 år, 1 månad sen Stoke: 0

moddifier
graphgraph

Klimatet på vintern i Baskien var värre än jag först fick intryck av. Känns som att Baskien nästan faller bort eftersom sol å värme är uppskattat när man lämnar vintern i sverige. Börjar få känslan av att man har för höga krav men man lär sig i alla fall hur som helst mycket

Plus är ju att tempen å sol är bättre på algarve och västra delen av andalusien men surfet desto mer begränsat...

Artikel om Kap Verde
www.globalpropertyguide.com/Africa/Cape-Verde

Logga in för att svara
#105643 Svar: Tjacka lya utomlands 12 år, 1 månad sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Sluta klydda med spanien o andra skit lander.

www.daft.ie/searchsale.daft?id=705541

1min gang avstand till denna

Logga in för att svara
#105656 Svar: Tjacka lya utomlands 12 år, 1 månad sen Stoke: 3

lillville
graphgraph

Jag bodde under ett års tid på en strand strax utanför Faro och fick riktigt fin surf emellanåt/ett par dagar i veckan iaf. Vintern är som sagt betydligt vågsäkrare än sommaren och mindre vind. När Faro-spotsen var platta eller för klena brukade vi åka drygt en timme västerut till området runt Sagres. Där finns surf som jag skulle påstå är helt i klass med platser som Ericeira eller Peniche och i regel mycket mindre crowds. Vi fick ofta ställena för oss själva även helt sjuka dagar.

Skulle tro att det går ganska lätt att hitta lya att tjacka längs Algarves västkust, som också är soligare och varmare än längre norrut...men kanske även dyrare..? Ta en tripp och kolla läget är det stående tipset antar jag. Lycka till!

Ändrat av lillville
Logga in för att svara
#105670 Svar: Tjacka lya utomlands 12 år, 1 månad sen Stoke: 0

linn_
graphgraph

Jag har bott och surfat i Baskien och kan starkt rekommendera det! Riktigt bra med vågor, dock mindre sommartid. Mycket regn periodvis men finns ju paraplyn

Logga in för att svara
#105682 Svar: Tjacka lya utomlands 12 år, 1 månad sen Stoke: 6

Juttz
graphgraph

Kap Verde kan inte ha mycket i kulturväg och flygresan är nog för dyr. Irland är ju också billigt att åka till, men aningens kallt och jisses vad maten var dålig där... Don't trust people who live on an island, but don't eat fish (fish n' chips räknas inte.).

Logga in för att svara
#105685 Svar: Tjacka lya utomlands 12 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Juttz skrev:
Kap Verde kan inte ha mycket i kulturväg och flygresan är nog för dyr. Irland är ju också billigt att åka till, men aningens kallt och jisses vad maten var dålig där... Don't trust people who live on an island, but don't eat fish (fish n' chips räknas inte.).

Kap Verde har ju rätt mycket kultur. Finns det länder utan egen kultur? Det går charter till K.V men jo flyget är både längre och dyrare men det är ju varmt på riktigt även mitt i vintern.

Logga in för att svara
#105690 Svar: Tjacka lya utomlands 12 år, 1 månad sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Fundera en sväng på om du klarar att tappa 30-50% värde på lgh över en natt. Det är ungefär vad du förlorar på valutakursen om(!) t.ex Spanien eller Portugal skulle lämna euron. Liten sannolikhet men du ska vara medveten om den

Logga in för att svara
#105691 Svar: Tjacka lya utomlands 12 år sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Det ar darfor ni skall kopa pa irland, vi har redan haft crashen!

Nej men vem vill kopa ett hektar vid easky left nar man kan sitta i en etta i san sebastian

www.daft.ie/searchsale.daft?id=211495

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!