Facebook data

1
Visa era hemmabyggen!
#105368 Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Det verkar som om det finns en hel del shapers i vårat avlånga land. Släng upp bilder på era projekt!

Mitt första, Fetknoppen MK1: 5'8'' x 21.5'' x 2.5''

Logga in för att svara
#105369 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Ändrat av erc
Logga in för att svara
#105370 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Andra försöket 80s shortboard inspirerad. 6'0'' x 21.5'' x 2.5''

Logga in för att svara
#105371 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Tredje brädan. Ny variant av första brädan. Fetknoppen MK.2 samma dimensioner, men asymetrisk tail, tunnare rails, djup dubbelkonkav till V, konkav deck, och 5 fenboxar istället för 4a.

Logga in för att svara
#105372 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Senaste idiotin var idén att göra egna fenor... riktigt skitjobb...
Här är ett försök att vara som Kelly...knubster fena

Logga in för att svara
#105374 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

De var fina speciellt de två sista, ska se om jag kan rota fram några bilder. Har byggt fyra stycken Två i EPS, en i blå styrofoam och en omhyvlad kärna från en vindsurfbräda.

Vilka material var det i de på bilderna?

Logga in för att svara
#105381 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 28

Jimmy.S
graphgraph

Häftigt!! Skall försöka skaka fram några exemplar till hösten.
Håller på att samla prisinfo. Vart fick du tag på FCS Fusion pluggar?

Peace,Jimmy.

Logga in för att svara
#105387 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 143

jocke 2.0
graphgraph

Fett najs. Jag ska försöka, visa mina brädbyggen. (igen) då, dom finns här. Men, jag förstår, att grommsen, inte orkar använda sökfunktionen, då dom ska ha allt serverat på silverfat,,,,,

Logga in för att svara
#105392 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 9

tullkyckling
graphgraph

tullkyckling.wordpress.com/

Hollow wood surfboard.
First try
Second try

Logga in för att svara
#105396 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Första var PU med en arctic foam blank jag köpt från Fille i Vbg. Sedan är det EPS och epoxy.
Fusionpluggar har jag köpt från både MSW i UK och greenlightsurf i USA. Greenlight blev billigare.
greenlightsurfsupply.com/
På MSW ligger de på 10£ pluggen, medan de kostar $9 pluggen i usa.
Jocke, jag vet att det finns en massa utspridda bilder på folks projekt. Men det är ball att samla i en tråd enna.

Tullkycklingen blev du klar med någon av försöken?

Logga in för att svara
#105398 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Tullkycklingen får första pris för sin viljestyrka och att aldrig ge upp. Har du provsurfat träbygget nr 1?

Logga in för att svara
#105403 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Diggar att du kör i lägenhetsförrådet! Kan nog vara dumt att glasa där inne bara, eller ännu värre slipa. stör nog grannsämjan

Logga in för att svara
#105404 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 9

tullkyckling
graphgraph

tjena erc, hej Erik G. Kul att se era kunskaper och höra era tips. Det ni visar upp är riktigt proffsigt. Jag har inte färdigställt första brädan än, jag slipar och sågar endast utomhus, därför välkomnar jag våren när den kommer. då ska det snidas. Har gjort ett kombination av shaping- stand/rocker table av två gamla ikea-stolar, på hjul. funkar ok (en arbetsyta på 4m2 kräver justerbart arbetsbord kom jag fram till snabbt). överväger att trixa till en glasning inomhus, men är osäker på om det inte kommer lukta för mycket av epoxyn.

Tror att första brädan blir tung, siktar på att få bräda nummer två lättare.
Kör på tills det funkar.

Åter igen, kul att se era bilder, riktigt skön inspiration!!!

Ps. /Sneglade lite på min Ryobi och garvade lite åt slipmaskinsdiskussionen ovan, nördigt skön!!/

Logga in för att svara
#105405 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Logga in för att svara
#105406 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Logga in för att svara
#105408 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Fan det är inte det lättaste att lägga ut bilder här alltså...

Logga in för att svara
#105409 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Första inlägget kan ni klicka på citera och sen klippa och klistra ut adressen sen öppna.

Det är en 5'10" a Tjock twin med trailerplugg Byggd i EPS /RR Epoxy med Probox kassetter till fenorna. Detta var ett kommersiellt bygge åt en kompis.

Ifall det går att öppna andra länken så är det mitt allra första bygge i Styrofoam och SP 115 epoxy. En lågrocker thruster fish som går bra i vågor upp till huvet vartefter den mest vill gå RAKT fram i bottomturnen. Det är nåt visst med Styrofoamen med fin flexretur. Brädorna blir superlätta men man riskerar delamineringar om de blir för varma. Det sitter REDX fenboxar i brädan, det är den absolut starkaste boxen som finns. Den sitter genom brädan hela vägen till däcket. Man skruvar fast fenorna med en riktig skruv uppifrån däcket som drar fenan fast i den kilformade boxen.

Logga in för att svara
#105410 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Logga in för att svara
#105411 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Logga in för att svara
#105412 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

s50.beta.photobucket.com/user/midtideforum/media/20080826072.jpg.html?sort=3&o=9

Detta är probox, man fräser ut efter den röda plastmallen med en överhandsfräs.
Kanske kommer mer bilder så småningom..om jag hittar dom och orkar posta. Det här forumet är dessvärre rätt meckigt...
Hade

Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
#105420 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Goa brädor mr G! Har sett ProBox lite varstans på nätet men aldrig i verkligheten. Kör man sina vanliga FCS fenor i eller är det special som är omöjliga att hitta? Och hur funkar den boxen med EPS? FCS fusion pluggarna funkar ju kanon, till skillnad från de gamla hederliga FCSpluggarna, eftersom du har mycket större kontaktyta om glas etc.

Tullkyckling! Det är nog lugnt att glasa inomhus med Epoxyn, den luktar inget. Men du ska nog undvika att använda polyester inne bland förråden. Tog två veckor innan den lukten försvan från mina pärons hus efter det jag byggt den första brädan... Det ska bli riktigt spännande att se slutresultaten. Den första ser ju fan ut som du använt någon spånskiva eller nått?!

Logga in för att svara
#105421 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Tack! Probox funkar med FCS man får en betydligt starkare box än pluggarna, tror de är starkare än fusion också då det är en HEL box. Sen ska det tydligen vara enkelt att göra egna fenor då det i princip bara är ett skaft med en skåra i på proboxfenorna. Fensortimentet är handgjorda fina fenor med ganska många udda modeller. MAn kan justera fenorna framåt-bakåt och även byta cant-vinkeln med de olika kassetterna som fenan sitter i ned i själva boxen. Det är ett ganska klurigt system.

Logga in för att svara
#105422 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det är spiral V i botten på brädan med proboxarna dvs ett accelererande v ut i tailen som det går en konkav i.

Logga in för att svara
#105429 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 9

tullkyckling
graphgraph

erc: Det är någon typ av spånskiva som utgör skelettet på försök nummer ett. Försök nummer två får 4mm plywood som skelett, det verkar bli lättare, men också lite mer knixigt att få rakt. Dessutom blir det behov av att förstärka plywooden med listbitar för att avlasta trycket. //Jaha, jag hade fått för mig att epoxy luktar och det är därför de använder mask ock handskar. Ska pröva med biltemas klet föst på en fena för att se om matta och resin synkar med plywooden. Epoxy-kontakt med huden verkar var big no-no i alla fall.

Tack för tipset om polyester - man vill ju bo kvar.
/Trevlig helg!

Ps. En annan fråga: Vet ni om en excenterslip snurrar hela varv eller rör sig fram och tillbaka?

Logga in för att svara
#105432 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

En excenterslip snurrar runt men går samtidigt i ett excentriskt mönster alltså båda på en gång, i vart fall den bosch som jag kör med.
De som bara snurrar runt runt kallas ibland polermaskin på vissa sidor, kan vara bra om man vill avverka mycket på stora ytor. Ex vis denna: www.jula.se/polermaskin-o180-mm-1400-w-010002

Logga in för att svara
#105435 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 9

tullkyckling
graphgraph

Ah, där ser man! Tack!

Logga in för att svara
#105450 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 2

columbus
graphgraph

bräda nr 1:blå styrofoam, min första bräda under 7' och den förrsta shortboard som jag surfade.

Logga in för att svara
#105451 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 2

columbus
graphgraph

gjorde om railsen på min första bräda. glasade om den.

Logga in för att svara
#105452 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 2

columbus
graphgraph

gjorde bräda nr 2, av virke från byggmax. gjorde den ihålig med borr, när den var glasad och klar tyckte jag den var för tung, så jag sågade den i tre delar, sen hålkade jag ur dessa helt med motorsåg. sedan fylde jag den med fogskumm. limmade ihop och glasade om.

Ändrat av columbus
Logga in för att svara
#105453 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 2

columbus
graphgraph

Logga in för att svara
#105455 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 9

tullkyckling
graphgraph

Columbus: jag tycker du har fått bra färg på den. Jag kikade på din blogg som inspiration innan jag började bygga, verkade vara den enda träbyggartråden då, i alla fall för urgröpningsmetoden. Fråga: tror du att man kan Owatrola (d2) eller danskolja en tall-bräda vattentät?

Logga in för att svara
#105456 Svar: Visa era hemmabyggen! 12 år, 1 månad sen Stoke: 2

columbus
graphgraph

tycker att det borde funka med danskolja, den verkar ju många gilla. det är ju lockande att testa nått, så man slipper glasningen. det blir ju väldigt eco friendly också:) om den suger i sig massa vatten, så är det ju bara att ta hem och torka, då kanske det är bra med några stringers av nått som inte vrider sig??. såg den där filmen om den vattenavstötande impregneringen, framtidens vax??, det skulle ju funka! men jag är ganska skeptisk till nanoteknologin. känns som att man om 20 år kommer på att, det fuckar upp allt.

angående färgen på brädan, så körde jag med nån typ av betts, och vattefärg, blandade lite olika. sen slipade jag för att få fram lite mer skiftningar. funkade bra.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!