Facebook data

1
Någon som har koll på mälaren?
#104320 Någon som har koll på mälaren? 12 år, 5 månader sen Stoke: 2

månsstomvall
graphgraph

Som surfande Eskilstunabo har man inte direkt det största utbudet av surfspots i närheten, Torö är två timmar bort och dit åker jag så ofta jag bara kan. Men vad jag förstått så finns det även hopp om att ta sig en våg eller två i mälaren. Är det någon som har koll på var dessa vågor kan tänkas bryta och under vilka förhållanden? Som också kan vara hygglig nog att dela med sig av det? Har suttit med datorn i ena handen och morfars sjökort i den andra senaste dagarna och letat var det eventuellt skulle kunna bli något, men jag vet knappt vad jag letar efter, så hjälp mig snälla!

Jag bryr mig inte ett dugg om det är den minsta, fulaste, sämsta våg jag sett, vore bara väldigt coolt att få surfa i hemtrakten.
//Måns

Logga in för att svara
#104321 Svar: Någon som har koll på mälaren? 12 år, 5 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Ja det finns en vid en udde ca 1mil söder om Västerås och den funkar på västligt svall typ när någon färja tar vägen förbi, då bildas en minitub.

Logga in för att svara
#104323 Svar: Någon som har koll på mälaren? 12 år, 5 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Du kan surfa på Rastaholm på Ekerö. Det finns en vänsterpoint nedanför värdshuset och en våg som bryter bredvid en av de små öarna utanför. Funkar på västlig storm. Längst fetch blir det på VNV. Lycka till och glöm inte att dokumentera om det går av

Logga in för att svara
#104330 Svar: Någon som har koll på mälaren? 12 år, 5 månader sen Stoke: 2

månsstomvall
graphgraph

Tack så mycket för tipsen

Blev lite nyfiken på den där udden vid Västerås, du råkar inte ha något namn på den? Eller nått att sikta på när man tar bilen dit?

Kommer garanterat kolla upp Rastaholm nästa möjliga tillfälle, och kameran kan ju självklart få följa med då!

Någon som sitter inne på fler idéer om var det kan funka så kör bara!

Ändrat av månsstomvall
Logga in för att svara
#104332 Svar: Någon som har koll på mälaren? 12 år, 5 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Den syns tydligt om du åker färja mellan Eskilstuna -Västerås på somrarna, då är det M/S Havsörnen som kör. Nu i höst krävs egen båt eftersom båttrafiken är minimal och udden är ju på en ö. Närmast fastland kallas Fröholmen och dit är det 2,5km paddelväg.

Logga in för att svara
#104333 Svar: Någon som har koll på mälaren? 12 år, 5 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

Har faktiskt surfat små små fina vågor vid hjälmaresund. Inte mälaren men ganska nära Eskilstuna. funkar på väst och ost om jag inte minns helt fel. lycka till...!

Logga in för att svara
#104337 Svar: Någon som har koll på mälaren? 12 år, 5 månader sen Stoke: 2

månsstomvall
graphgraph

Tack så mycket.

M/S havsörnen nästa sommar då. 2,5 km paddling låter annars som en utmaning för en gammal sm-simmare som mig själv

Hjälmaresund har jag faktiskt åkt förbi många gånger och tänkt på att vågorna ser gränsfall till surfbara ut. Tar med mig brädan nästa gång garanterat! Tack!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!