Facebook data

1
Shaping: Fin cant.
#104093 Shaping: Fin cant. 12 år, 5 månader sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Halloj,

ErikG , Rattman, JimmyS, Fader å alla ni som shapar/shapat. Hur tänker ni när ni monterar fenor/fenboxarna med cant.
Jag ska sätta quad på mitt nya projekt. Och jag har ganska mycket V i tailen, när det kommer till att mäta in cant så tänkte jag mäta vinkeln i förhållande till botten. Men eftersom det är ett V så kommer ju vinkeln bli större än 4 grader om man jämför med horisontalen, typ Vinkeln på fenan + vinkeln på V. Detta kommer resultera i att jag får mer Cant på bakfenorna (mer V) än på framfenorna. Vilket jag nog inte vill.

Några idéer?

/Eric

Logga in för att svara
#104094 Svar: Shaping: Fin cant. 12 år, 5 månader sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Logga in för att svara
#104098 Svar: Shaping: Fin cant. 12 år, 5 månader sen Stoke: 6

frenchy
graphgraph

Hej, you mean because of the bottom of your board (vee, concave, double concave etc) if you set in place the fin boxes flush with the bottom, then the cant will be wrong. Yes, so don't do that way.

Instead put the fin (preferably an old one) in its box, and when glueing it in place use a template (you make it out of anything, spare piece of plywood, cardboard, etc) perpendicular to the fin which holds it at the desired angle. You hold everything in place with tape while the batch of resin+crushed glassfiber cures. After that you can sand the protruding part of the box flush with the bottom of your board. I hope you understand what I mean, now re-reading myself I am not sure my explanation is super clear

Logga in för att svara
#104100 Svar: Shaping: Fin cant. 12 år, 5 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jag tror du ska mäta från en tänkt platt mittlinje, men har ännu inte byggt nån fyrfenad. Det är ju inte sällan det är olika vinklar på fenparen. Sen finns det ju fensystem där du kan justera med olika diskar och inlägg efter installation (Probox och 4 wfs).
Det finns en australiensare nere portugal som heter Mckee som byggt massor med Quads han har nåt schema med massa olika uppsättningar. Det finns nånstans på nätet.
Det hänger väl en del på hur nära mitten det mittersta fenparet sitter.

Logga in för att svara
#104104 Svar: Shaping: Fin cant. 12 år, 5 månader sen Stoke: 28

Jimmy.S
graphgraph

Hej där! Snygg asymetrisk tail på brädan. Skulle gärna höra mer om brädan.
Jag håller med Erik G, om det skall vara riktigt gjort skall du mäta från tänkt horizontal linje(flat bottom) Och då tog jag masonit eller plywood med något under för att få en horizontal linje och utgår sedan därifrån. Men jag kan ju säga att vid mass produktion så var man(de) inte så petnoga med det utan varesig vee,eller concave så tog man 4 eller 5 graders jiggen eller vad det är nu man vill ha och mätte direkt på botten av brädan. Själv gillade jag quads med nästan räta vinklar bak.( tänk som om du splittrat den bakre fenan på en tri) Var är stringern? stringerless eller ska den bli klädd i faneer?
Själv är jag långt ifrån att shapa, men har snart sparat ihop till en elhyvel! blir bild på det när jag köpt den!
Jimmy.

Logga in för att svara
#104105 Svar: Shaping: Fin cant. 12 år, 5 månader sen Stoke: 28

Jimmy.S
graphgraph

Och kolla fram från nosen innan du fäster med resin. det ska "kännas"rätt,det är huvudsaken.

Logga in för att svara
#104106 Svar: Shaping: Fin cant. 12 år, 5 månader sen Stoke: 28

Jimmy.S
graphgraph

Eller helt enkelt mindre cant bak med en jigg med mindre cant t.e.x 4grader fram och 2-3 grader bak.
enklast. de brukar ha mindre cant bak.

Ändrat av Jimmy.S
Logga in för att svara
#104151 Svar: Shaping: Fin cant. 12 år, 5 månader sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Tack för bra svar! Jag får försöka såga till en mall.

Det är en riktig grovellerbräda, 5'8 x 21.5'' x 2.5'' Med rounded pin på hälsidan och lite rocketinspererat på tåsidan. Full outline, inte roundnose men inte långt ifrån. Väldigt lite rocker, 3.5'' nos och typ 1.8'' tail, men V'et i tailen ger lite mer railrocker typ 2''. Dubbelkonkav till V. Förhoppningen är att den ska kunna plocka knähöga vågor lätt, men fortfarande kunna gå att lägga på rail å få till goa turns. Har gjort en liknande innan, som funkar, men är ganska svårsurfad. Så jag hoppas på att göra denna lite mer förutsägbar när man slänger sig in i en sväng. Ska försöka få upp ett par foton till.

Ja det blir stringerless, kör med EPS300, så den är hård och jag orkade helt enkelt inte limma in en. När vi shapa förra vändan så gjorde vi både med och utan, och den utan har klarat sig finfint. Så jag tänkte försöka utan, laminerar på en 2.5 cm bred kolfiberrämsa längs mittlinjen på undersidan för att styva upp den.

Jag kör med en billig skit hyvel, kan tänka mig att det är lite skillnad när man kör med de moddade hyvlarna.

Fridens

Logga in för att svara
#104152 Svar: Shaping: Fin cant. 12 år, 5 månader sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Ändrat av erc
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!