Facebook data

1
Tips til Polyester
#104011 Tips til Polyester 12 år, 6 månader sen Stoke: 0

siesta
graphgraph

Hei,

Akkurat ferdig med å shape mitt første brett, og ønsker å få glasset det innen jeg drar til Nicaragua om to uker. Noen som har tips til typ av Polyester og herder som funker bra, som man får kjøpt i norge/sverige?
BHP, Norpol, Reicholt e.l.

Min første glass jobb, så blir glad for all hjelp..

Christen

Logga in för att svara
#104013 Svar: Tips til Polyester 12 år, 6 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Bhp har en glasklar uvstabil polyester som kommer från Reichold. Finns i Watskikatalogen eller direkt från BHP. Härdare är i princip alltid samma till polyester.

JAg skulle rekommendera dig att skaffa UV-härdande pulver så du kan jobba i princip hur länge du vill med glasningen innan du bär ut den i solen och härdar den. Du glasar då brädan i ett rum där solljus INTE kommer in osv. Du kan beställa från olika firmor i USA eller europa, jag vet inte var man får tag i UV-pulver i Sverige.

Logga in för att svara
#104014 Svar: Tips til Polyester 12 år, 6 månader sen Stoke: 6

Kman
graphgraph

ErikG skrev:
Bhp har en glasklar uvstabil polyester som kommer från Reichold. Finns i Watskikatalogen eller direkt från BHP. Härdare är i princip alltid samma till polyester.

JAg skulle rekommendera dig att skaffa UV-härdande pulver så du kan jobba i princip hur länge du vill med glasningen innan du bär ut den i solen och härdar den. Du glasar då brädan i ett rum där solljus INTE kommer in osv. Du kan beställa från olika firmor i USA eller europa, jag vet inte var man får tag i UV-pulver i Sverige.

Top notch ErikG! Jag glasade mina första tre brädor med uv resin och det var tur det för jag hade inte ens hunnit halvvägs om jag hade jobbat med härdare. Sjukt bra att jobba med!!

Logga in för att svara
#104015 Svar: Tips til Polyester 12 år, 6 månader sen Stoke: 0

siesta
graphgraph

Hei, takk for svar.
Er det den fra watski som heter glasklar?
Kom over den her i går, se bilde, men det er kanskje ikke den riktige?

Og hvor lang tid har jeg på å fordela polyesteren før den blir for seig? Har ikke tid til å bestille uv herder dessverre..

Logga in för att svara
#104016 Svar: Tips til Polyester 12 år, 6 månader sen Stoke: 0

siesta
graphgraph

Fikk ikke lastet opp bilde fra telefonen ser det ut til, det står kun watski by bhp og polyester på kannen.
Noen tips til hotcoat også?

Logga in för att svara
#104017 Svar: Tips til Polyester 12 år, 6 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Tiden beror på % härdare och temp. men runt 20 min och du kommer få tidsbrist speciellt om du ALDRIG laminerat något innan.
Du ska ha så kallad vaxlösning, har för mig runt 5% i den plast du använder som hotcoat eller sliplager, du använder samma plast som till lamineringen i övrigt.
Det står på watskis sida vilken plast det är. Glasklar till vindsurfbyggen och uvstabil. Öppna burken och kolla så att plasten är ok. De sista fyra burkarna jag använt har varit fel på, och fått gå i retur...

Logga in för att svara
#104018 Svar: Tips til Polyester 12 år, 6 månader sen Stoke: 0

siesta
graphgraph

Tack for hjelp ErikG, super bra å få noen pekere i riktig retning.
Jeg har laminert noe før, men kun betong kjøkkenbenk, aldri surfbrett. Men har dog lest meg opp ganske mye, så får håpe det blir ok

Waxløsning, er det noe watski har også?? eller bestiller man fra utlandet?
og hvordan ser man at den er fel, noe med fargen?

Logga in för att svara
#104020 Svar: Tips til Polyester 12 år, 6 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det kallas för paraffinlösning kanske, alla butiker ska ha det eller kunna ta hem då det finns i sortimentet.
Jag har fått en massa burkar som plasten hängt stelnad i nåt som liknar istappar och det har varit rost i burkarna, nåt fel med otäta burkar tippar jag på. Tänk på att polyestern är färskvara, glöm heller inte mask med kolfilter. Styren är cancerogent och inte bra för hjärnan heller.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!