Facebook data

1
Dom eviga köpa bräda trådar... men hjälp iaf!
#103633 Dom eviga köpa bräda trådar... men hjälp iaf! 12 år, 7 månader sen Stoke: 0

kofoot
graphgraph

Hej!
Är helt ny här på forumet och grön på bräda! Och har fastnat för surfing sedan jag var på ett lapoint camp i Portugal på level 1 och 2 kurs!
Har varit nere på lokala butiken och köpt mig våtdräkt lämpad för vintersurf. Dock så har jag ingen bräda än men är på g att beställa en. Det jag söker är då en bräda för att surfa med i Sverige och övriga Europa men i huvudsak i Sverige.
Har titta på de här 2 brädorna och tycker det är schysst pris är det något vettigt för mina behov?

www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=23827&ProductDetailId=158763

www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=23825&ProductDetailId=158761

Jag är 181 lång och väger 70 - 75 pannor.

TACK!!!

Logga in för att svara
#103636 Svar: Dom eviga köpa bräda trådar... men hjälp iaf! 12 år, 7 månader sen Stoke: 0

kofoot
graphgraph

Logga in för att svara
#103639 Svar: Dom eviga köpa bräda trådar... men hjälp iaf! 12 år, 7 månader sen Stoke: 2

carligula
graphgraph

Generellt ska man sikta på en lite större bräda i början, även bra då många vågor i Sverige lämpar sig väl för mycket volym. En minimal runt 7'2 eller större eller möjligen en funboard ungefär som den 6'10 (kan vara smått) du föreslog är väl ganska klassiskt. Sannolikt kommer du vilja byta ner dig med tiden men fortfarande bra att börja lite större. Något oömt är inte dumt, köp inget dyrt i början. Bic är oförstörbara, NSP mfl rätt svårförstörda medan fina små shortboards generellt är ömtåliga.

Typ så. Ha det gott!

Logga in för att svara
#103640 Svar: Dom eviga köpa bräda trådar... men hjälp iaf! 12 år, 7 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Ja, köp större än en liten 6a Gå på en 7a iaf. Du vill ju komma igång m surfet på riktigt och inte bara ligga där och plaska. Seeeen går man ner på mindre..

Logga in för att svara
#103647 Svar: Dom eviga köpa bräda trådar... men hjälp iaf! 12 år, 7 månader sen Stoke: 0

kofoot
graphgraph

Hur lågt kan jag gå i stl då? 6,6?? jag vill gärna kunna utvecklas på brädan
någon som har lust att länka några brädor som skulle passa, finns ju en hel del att välja på och man vill ju inte trycka hem en som blir helt fel. Är fish något att kika på?

Logga in för att svara
#103649 Svar: Dom eviga köpa bräda trådar... men hjälp iaf! 12 år, 7 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Ja fish är la bra! Men varför så viktigt att ha en liten direkt?

Logga in för att svara
#103651 Svar: Dom eviga köpa bräda trådar... men hjälp iaf! 12 år, 7 månader sen Stoke: 0

kofoot
graphgraph

ne grejen är inte att jag vill ha en liten, men jag körde på en rätt stor i Portugal vet inte stl. Men när jag började komma igång med att svänga lite så kändes den väldigt trög och svår. Vill ha något smidigt men enkelt som ny och något att utvecklas på.. hehe mycket krav.
Vet helt enkelt inte vart jag ska börja, och vill inte köpa fel för det kostar ju därefter.
men var bör jag lägga mig emellan för stl? och vilken utformning? dom på den lokala snackar om en fish för sverige surf

Logga in för att svara
#103652 Svar: Dom eviga köpa bräda trådar... men hjälp iaf! 12 år, 7 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Ja jag vet, alla snackar om fish för Sverigesurf. Lite mer volym, lite mer bredd. Why not. Var bor du? Jag menar, vilken surfshop bor du närmast? Är du på västkusten tycker jag du tar en runda till Surfers i Varberg, så kommer de vägleda dig. Men känns en sjua någonting för klumpigt för dig, så gå ner då. Men den du körde i Portugal var väl en sådan här riiiiktigt stor bräda, eller?

Logga in för att svara
#103653 Svar: Dom eviga köpa bräda trådar... men hjälp iaf! 12 år, 7 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

längden har inte så stor betydelse. kolla på volym. Jag tror säkert du kan köra på en ena brädan du länkade till, 6,10 funboard.
Fattar inte varför alla rekomenderar stora, långa brädor. Det beror helt på vad man vill med sin surfing. och vilken typ av vågor man kör. Jag köpte en longboard en gång och sålde den snabbt då jag inte gillade känslan av att surfa just longboard, så varför då köpa en även om man får mera vågor med en sån?
Jag väger runt 90 pannor och kör på en 5.10 lång bräda till små dagar på västkusten. Vad säger längden då? att jag har en liten bräda? knappast, den jag kör på är en Bing Puck om är otroligt fet över lag. Mera volym och bredd än någon annan bräda jag kört.
sen kan man ju vilja ha en kort bräda av andra orsaker, tex transportera en longboard är betydligt krångligare än en kort tjock liten bräda.
Ligger en annons på surfmarknaden på en 6.2 lost plank, hade säkert fungerat kanon om du surfat lite tidigare.

Logga in för att svara
#103654 Svar: Dom eviga köpa bräda trådar... men hjälp iaf! 12 år, 7 månader sen Stoke: 0

abbebe
graphgraph

Lånar tråden lite, då jag tror vi är ute efter ungefär liknande bräda.

Drog ner min bräda från vinden nu, en Dylan board, 6,8. 18'5" bred. Den bräda jag skulle kunna tänka mig att köpa nu är; en bräda som är mellan 6,8-7,2 i längd men med en bra bredd och hög volym.
Känner att längden ändå känns helt okej, då jag vill utveckla min surfing och så småningom ha en aggressiv åkstil.

Tack på förhand.

Ändrat av abbebe
Logga in för att svara
#103655 Svar: Dom eviga köpa bräda trådar... men hjälp iaf! 12 år, 7 månader sen Stoke: 0

kofoot
graphgraph

jag satsar nog på en fish 6,6 eller 6,8, dock en fråga återstår innan köpet är fulländat fenor vad för fenor?

Logga in för att svara
#103657 Svar: Dom eviga köpa bräda trådar... men hjälp iaf! 12 år, 7 månader sen Stoke: 1

Simon Tedenryd
graphgraph

Kirra Superfishen! Det tisslas om att den ska vara en bra nybörjar bräda. Köper du den ifrån surfers så ingår fenorna.

Logga in för att svara
#103658 Svar: Dom eviga köpa bräda trådar... men hjälp iaf! 12 år, 7 månader sen Stoke: 9

pennywize
graphgraph

rekommenderar futurefins. kraschade med moppen i bali med brädan på sidan som tog hela smällen och ge mig fan på att fensystemet höll 8).

Logga in för att svara
#103659 Svar: Dom eviga köpa bräda trådar... men hjälp iaf! 12 år, 7 månader sen Stoke: 101

danneroyal
graphgraph

(pennywize) :men om det inte höll, så har du kanske ett problem! När rätt många dingfixare utomlands inte alltid har futurefins boxar!

kofoot: Skippa de vanliga high performance shortboard brädorna! Kanske ser bra ut på stranden när du går runt å spanar på brudar.

Nä....tips från mig:
South Point Bonga 6.10-7.6" Du fångar mer vågor än alla andra å det är mkt förlåtande å relativt lättsvängda fast storlek. Tål mkt stryk innan de går sönder, bra för nybörjare.
Hade en 7.6 Funboard för i tiden å den var inte trög. (varför sålde jag den för....???)
Firewire Dominator FST 6.2-6.4" mkt förlåtande bräda men är för övrigt en grym bräda med extra volym som funkar på nästan alla "normala vågor" (kolla YouTube)
7S Fish Brädor i Epoxy. Eftersom du som relativ nybörjare kommer att krocka med stenar å kanske andra surfare m.m...hmm...men din bräda går inte sönder iallafall!

Lycka till med köpet å hoppas du hittar ngt bra!

Dane

Logga in för att svara
#103662 Svar: Dom eviga köpa bräda trådar... men hjälp iaf! 12 år, 7 månader sen Stoke: 0

kofoot
graphgraph

har fått ett erbjudande att köpa en 7S Superfish II 6,3 en sådan här: www.surfers.se/sv/vagsurfing/surfbrador/aloha-magic-mushroom.html

är det något jag ska slå till på tycker ni?

Logga in för att svara
#103663 Svar: Dom eviga köpa bräda trådar... men hjälp iaf! 12 år, 6 månader sen Stoke: 1

Simon Tedenryd
graphgraph

Kör hårt!

Logga in för att svara
#103667 Svar: Dom eviga köpa bräda trådar... men hjälp iaf! 12 år, 6 månader sen Stoke: 0

kofoot
graphgraph

Tack för alla svar känner mig väldigt välkomnad.. Blev till slut en 7s fish II 6,6

Logga in för att svara
#103686 Svar: Dom eviga köpa bräda trådar... men hjälp iaf! 12 år, 6 månader sen Stoke: 0

abbebe
graphgraph

Circle One Xpose 5 - Fin Range 6'11'', looks good.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!