Facebook data

1
Surf på Island?
#103463 Surf på Island? 12 år, 7 månader sen Stoke: 9

pennywize
graphgraph

Tja! Någon här med erfarenheter av surf på Island? Har sett en massa bilder på fina vågor därifrån och jag ska vara där i början på November.. Är det värt att ta med brädan utifall?

Logga in för att svara
#103466 Svar: Surf på Island? 12 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jag har bara vart där på sommaren men det finns sjukt mycket bra surf runt hela ön, många vågor är STENHÅRDA tubande och snabba men det finns även snällare surf. Bästa jag surfade var i Grindavik tillsammans med några islänningar, en portugis och en ozzie som strandat på ön. Ingen direkt crowd i vattnet.
Även nordkusten har oerhört mycket surf men att ta dig dit och runt i början av vintern kan vara väldigt knepigt. Du bör nog vara mer än försiktig ifall du ska köra tex från Reykjavik till nordkusten i november.
Det är bra party i Reykjavik, många är kalasfulla men utan att vara störiga.
Det ska vara väldigt dyrt att hyra bil vad jag vet, jag togbilentillisland

Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
#103468 Svar: Surf på Island? 12 år, 7 månader sen Stoke: 9

pennywize
graphgraph

Cool tack för svar! Jag ska nog hålla mig till runt Reykjavik tror jag, men jag vill helst inte surfa själv.. Hur hittar man inländska surfare??

Logga in för att svara
#103469 Svar: Surf på Island? 12 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

I surfet, populäraste ställena är runt Grindavik och Torlakshöfn vad jag vet. Det finns även nån firma inne i nåt av turistcentrumen i Reykjavik som gör guidade surfturer och surfskola.

Logga in för att svara
#103473 Svar: Surf på Island? 12 år, 7 månader sen Stoke: 9

pennywize
graphgraph

Najs. Tar med min bräda då, bra att vara beredd ifall man får tillfälle!

Hur var vattnet på sommaren? Kallt? Har hört att vattnet ska vara kallare på sommaren och lite varmare på vintern pga. havsströmmarna.. stämmer det?

Ändrat av pennywize
Logga in för att svara
#103475 Svar: Surf på Island? 12 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

nej det stämmer inte det är givetvis varmare på sommarn, surfade utan handskar och huva men det var lite på gränsen då det ofta är blåsigt. På nordkusten är det kallare runt tio på sommarn.

Surfade på nordkusten, norr om Hofsos på Tröllaskagi. Finns oerhört mycket potentiella points och lavarev däruppe.
Glöm inte bort att det är stora tidvattensskiften runt 4 meter har jag för mig, surfet kan gå från skit till tokpumpa när tidvattnet vänder.

Logga in för att svara
#103477 Svar: Surf på Island? 12 år, 7 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Vanliga bilar är inte så värst dyrt att hyra har jag kollat upp en gång i tiden, typ 5 laxar för 10 dagar eller nåt sånt. En terrängbil full utrustad å full försäkrad är bra dyrt dock.

Läs om Isländska revolutionen och annat kul å nyttigt, tex här: www.islandsbloggen.com/2012/01/bananrepubliken-island-tre-ar-efter.html

En fredlig lyckad revolution som media inte pratat mycket om, förmodligen pga att regeringar är rädda att fler länder ska göra det.

Logga in för att svara
#103480 Svar: Surf på Island? 12 år, 7 månader sen Stoke: 9

pennywize
graphgraph

Hmm låter dyrt med bil men den där surffirman kanske vore något? Har kollat upp lite spots på MSW.. men är nog bäst, säkrast och framför allt roligast om man hade en islänning att dela vågor med !

Har läst lite förut om den revolutionen och ja det var mycket starkt gjort av isländska folket!

Logga in för att svara
#103496 Svar: Surf på Island? 12 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

marQs skrev:
Vanliga bilar är inte så värst dyrt att hyra har jag kollat upp en gång i tiden, typ 5 laxar för 10 dagar eller nåt sånt. En terrängbil full utrustad å full försäkrad är bra dyrt dock.

Läs om Isländska revolutionen och annat kul å nyttigt, tex här: www.islandsbloggen.com/2012/01/bananrepubliken-island-tre-ar-efter.html

En fredlig lyckad revolution som media inte pratat mycket om, förmodligen pga att regeringar är rädda att fler länder ska göra det.

Såg förresten några som hade hyrt fullutrustade mindre husbilar också, kommer bara inte ihåg namnet.

Logga in för att svara
#103513 Svar: Surf på Island? 12 år, 7 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Man kanske kan hyra privat, som man kan på blocket!

Island lockar men det verkar hårigt farligt att ta sig runt på egen hand, allafall vintertid å allafall "of the beaten track" men ack så spænnande å som du sæger, tror man kan hitta oændligt med extremt ocrowded surf!

Lets go hey ho!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!