Facebook data

1
O´Neill Mutant 5/4 info
#103097 O´Neill Mutant 5/4 info 12 år, 8 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Precis fått denna dräkt i min ägo.. Finns det någon därute som har surfat denna dräkt i vinter tid? Jag är inte speciellt frusen av mig. Men det hade varit kul o veta hur kallt det går att surfa innan man blir blå..
När och hur länge är frågan??

Den sitter riktigt bra på och känns smidig

Mvh: Swingkid

Logga in för att svara
#103099 Svar: O´Neill Mutant 5/4 info 12 år, 8 månader sen Stoke: 1

Extreme
graphgraph

Jag har en O´Neill Mutant 4/3. Har aldrig surfat i riktigt kallt vatten men gillar drakten skarpt i ovrigt!

Logga in för att svara
#103102 Svar: O´Neill Mutant 5/4 info 12 år, 8 månader sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Jag körde min Mutant 5/4 genom hele förra vintern. Det funkar, typ, iallafall om du har något extra under och bra dojjor å handskar. Den håller inte så tätt i nacken eftersom det är öppet åt båda hållen, så wipeouts och duckdives suger. När det var som kallast i februari så var väll kanske 1.5 timme det längsta jag pallade i vattnet med den, men då var det ju isflak å skit i vattnet.
Jag ska skaffa mig en tjockare inför kommande vinter...
/Eric

Logga in för att svara
#103103 Svar: O´Neill Mutant 5/4 info 12 år, 8 månader sen Stoke: 11

carlos
graphgraph

har kört hela året runt i den, minst en gång i månaden.
jag är frusen...

I jan, feb, mars mår man toppen i 35-45 minuter
efter 1 h kyler det på lite mer
efter 1 h och 15 minuter så känner man sig så pass seg i kroppen och kall så att det brukar vara dags att gå upp, då har det varit 3-4 wipeouts

jag går upp och min surfbuddy sitter frågande kvar i sin O´neil 654

Logga in för att svara
#103105 Svar: O´Neill Mutant 5/4 info 12 år, 8 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

OK. Tack för svaren.. Verkar toppen! Jag har ett extra 1mm linne jag kan ha under och skall köpa Rip curls 7 mm skor. Kommer inte vara i Svea Jan-April så det är mest fram till December som gäller. Så länge man kan ligga i en timma på vintern så är jag nöjd
Surfade 7 November ett år med shorty och julafton med en hålig Neilpryde 5/3 i Kåsa.. Kallt var det men det funkade.
Inga wipeout e planerade

MVH: Swingkid

Logga in för att svara
#103108 Svar: O´Neill Mutant 5/4 info 12 år, 8 månader sen Stoke: 1

Oldschool
graphgraph

Kör mutant 5/4 med underställ (nån prolimit 0.5 mm sak) å det funkar bra nån timme vintertid, sen blir det lite väl kallt. Men funkar bra tycker jag nog

Logga in för att svara
#103130 Svar: O´Neill Mutant 5/4 info 12 år, 8 månader sen Stoke: 1

Extreme
graphgraph

erc skrev:
Den håller inte så tätt i nacken eftersom det är öppet åt båda hållen, så wipeouts och duckdives suger.

Min 4/3 kom med inbyggd (dock avtagbar) huva. En av anledningarna till att jag kopte den. Gott att slippa vatten som slinker ner i nacken!

Logga in för att svara
#103131 Svar: O´Neill Mutant 5/4 info 12 år, 8 månader sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Avtagbar huva har alla Mutant dräkterna, det är just det som är kruxet. Eftersom huvan är avtagbar så är det öppet åt båda hållen vilket gör det jävligt mycket lättar för vatten att ta sig in. Så som vinterdräkt gör det att den blir i klenaste laget. Men ska man inte köra dec-mars så är den råbra.

Logga in för att svara
#103137 Svar: O´Neill Mutant 5/4 info 12 år, 8 månader sen Stoke: 1

Extreme
graphgraph

erc skrev:
Eftersom huvan är avtagbar så är det öppet åt båda hållen vilket gör det jävligt mycket lättar för vatten att ta sig in.

Makes sense!

Logga in för att svara
#103140 Svar: O´Neill Mutant 5/4 info 12 år, 8 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

Patagonia har samma lösning med öppet åt båda hållen på sina dräkter.

Logga in för att svara
#103211 Svar: O´Neill Mutant 5/4 info 12 år, 8 månader sen Stoke: 11

carlos
graphgraph

Tjena.
För den som vill göra ett litet våtdräktsklipp till hösten kan bege sig till butiken XXL. Där reas mutanten ut till 1500 pix (3500)

Jag jobbar alltså inte ens där. Bara ett tips i all välmening

Ps. Var är sensommarstormen???

Logga in för att svara
#103213 Svar: O´Neill Mutant 5/4 info 12 år, 8 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Körde med den i Norge nu och svettades rejält! hehe skall bli kul o testa när kylan kommer in..

Vinden kommer imorgon kväll!

Logga in för att svara
#103265 Svar: O´Neill Mutant 5/4 info 12 år, 7 månader sen Stoke: 8

kapten
graphgraph

Har en 4/3 mutant som jag surfade i 11 gradet vatten för ett par veckor sen uppe i Lofoten och den funka fin fint. Nästan så att man ville byta bort huvan till krage. Nu var det ganska små vågor kring bröst högt men jag hade inga problem alls med att vatten kom in vid duckdives. Krävs nog en rejäl sköljning kan jag tänka mig.

En tankte slock mig dock när jag läste denna tråden. 5/4 mutant käns nästan lite onödig att tillverka med tankte på att när vattnet blir så kallt att man vill köra 5/4 så vill man ju förmodligen inte heller surfa utan huva. Eller? Rätta mig gärna ni som är vana vintersurfare.

Skulle väl kanske var om man surfar longboard och planerar att hålla sig torr bakom örona.

Logga in för att svara
#103268 Svar: O´Neill Mutant 5/4 info 12 år, 7 månader sen Stoke: 101

danneroyal
graphgraph

Har aldrig förstått varför folk köper 5/4 eller 5/3 dräkter här i Sverige!? Själv har jag alltid kört en smidigare 4/3a så långt det går. Den funkar ju tills det blir för kallt om huvudet. Å då går man över till 654an!

Men jag vill inte klampa folk på tårna! Folk får göra precis som de vill.

Logga in för att svara
#103270 Svar: O´Neill Mutant 5/4 info 12 år, 7 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Kapten: mutant 5/4 kommer med huva som man kan sätta på när det blir vinter.
Jag har surfat med dräkten nu 3 ggr o fått en hel del galna spolningar men inte märkt att den läckt in över huvudtaget. Enda blöta hittils har varit svetten hehe.
Danne: Fick dräkten.. Provade även 654 an men den satt inte alls lika bra.

Logga in för att svara
#103271 Svar: O´Neill Mutant 5/4 info 12 år, 7 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

Körde min Mutant 5/4 från mars då jag köpte den tills det blev varmt i vattnet. då hoppar jag i 3/2an(psyco 2) som jag förra året använde ända in i dec med en lös huva.
Har också fått en del spolningar genom dräkten men det har jag fått på många andra dräkter också. Tror det har med kroppsbyggnad att göra. Dräkten sitter bättre på en del än på andra.
Enda negativa med Mutant är att dragkedjan och släden på den är åt helvete för liten för att man enkelt ska kunna dra ihop den med kalla fingar. Varför inte göra den större? Annars nöjd. Inte samma stretch som Psyco 2 men helt ok. Får se hur den håller...

Logga in för att svara
#103273 Svar: O´Neill Mutant 5/4 info 12 år, 7 månader sen Stoke: 8

kapten
graphgraph

Alla mutant kommer väl med huva och krage så man kan byta, det är ju de som gör den til "mutant".

Min fråga var att när surfar man såpass kallt vatten att man behöver en 5/4 men inte huva. Inte skulle jag villa surfa 5-9 grader utan huva, och över 10 grader blir väl en 5/4 väldigt varm och onödigt tjock.

Men det är ju ändå en väldigt bra dräkt, huva på eller av och alla ät ju olika frusna och har olika smaker.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!