Facebook data

1
Förhållanden i Torö
#102964 Förhållanden i Torö 12 år, 8 månader sen Stoke: 0

Tinis
graphgraph

Hej!

Jag är nyligen hemflyttad från stora utlandet och behöver köpa en bräda som passar de svenska förhållandena, framför allt Torö-förhållandena. För att göra detta behöver jag förstå hur vågorna/förhållandena i Torö brukar vara. Men jag har aldrig surfat i Torö, så jag vet inte! Självklart förstår jag att vågorna inte är exakt likadana varje dag, att allt varierar kraftigt, men då jag inte har nåogt alls att gå på vore jag tacksam om någon som känner till förhållandena kan uttala sig. Jag skulle altså vilja ha en beskrivning av hur surf-förhållandena i Torö brukar vara de dagar då det är lönt att ge sig ut. Jag är ute efter en beskrivning i stil med: Rock bottom, usually 5-6 foot waves, short wave intervalls, waves break fast etc. En sak till, har jag förstått rätt att det i stort sett bara är surf-förhållanden då det är onshore-vindar?

Tacksam för endast seriösa svar.

Tackar!
Tinis

Logga in för att svara
#102966 Svar: Förhållanden i Torö 12 år, 8 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

tight pocket och ofta en del rätt slaka sektioner. Jag skulle rekommendera ngt kort och brett med mkt volym. 5'6-5'10 lång, 19'+'bred. Kolla på olika pod/biscuit brädor, som t.ex firewires sweet potato, channel islands sperm whale, osv. När det blir större och tyngre kan man plocka ut en vanlig shortboard, mitt val brukar stå mellan dessa två brädor:

Litet (knä-axelhögt): quadfish 5'10 x 20' x 2' 5/8

Större (huvudhögt och uppåt): standard shortboard 6'2 x 18' 3/4 x 2' 3/8, ibland ngt kortare och bredare om det är cleana förhållanden.

Tänk att du vill få plats i en liten pocket så gå för ngt litet och kort som flyter dig väl.

J

Logga in för att svara
#102967 Svar: Förhållanden i Torö 12 år, 8 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

Förhållanden: tänk väldigt kort period (<8 sek), choppy som fan, onshore, 5-6ft??? haha, det vore fan något, snarare 2-3ft på sin höjd, runda stenar på botten och rätt strömt när det är stort. Men fan så kul är det, särskilt om du gillar closesouts man kan träna trix på. Lycka till!

Ändrat av jacobw
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!