|
#102182 |
Körtelfeber + surf? 12 år, 10 månader sen |
Stoke: 9 |
|
Har nyligen blivit frisk efter 3 veckors körtelfeber och det var tamefan det jävligaste jag varit med om under mina 25 år. Som grädde på mosen så sa läkaren att jag skulle avstå fysisk ansträngande aktiviteter samt alkohol i några veckor. Problemet är att jag har en Indo resa bokad hela Augusti, men har hört historier från folk som har fått avstå aktiviteter längre än så pga. risk att spräcka mjälten.
Är min resa helt förstörd eller hade ni åkt ändå? Några fler här som har erfarenheter av denna sjukdom från helvetet?
|
|
|
|
|
#102183 |
Svar: Körtelfeber + surf? 12 år, 10 månader sen |
|
Om körtelfeber är det värsta du varit med om har du inte varit med om mycket.
Mjälten kan vara förstorad flera månader efter en körtelfeber.
Spricker den kan du dö i värsta fall. Spricker den i Indonesien är inte risken mindre.
|
|
|
|
|
#102185 |
Stoke: 15 |
|
Har också haft körtelfeber och de är inte kul. Jag fattade heller inte allvaret av att ta det lugnt efteråt så jag åkte vasaloppet allt fö rtätt på, typ 5 veckor efter att de sa att jag var frisk. Gick totalt i väggen och var inte människa på 3 månader efter det. Kom inte långt heller i loppet, bröt efter 2½mil då jag spytt 4 ggr och trodde jag skulle svimma 59ggr...
Ta det lugnt! Börja träna lite försiktigt och KÄNN efter hur kroppen känns, är du seg och märker att det tar emot när du är fysiskt aktiv. Vila mera. kan också kännas som om det tar väldigt lång tid att återhämta sig efter träning. var vaken på vad kroppen säger.
lycka till.
|
|
|
|
|
#102186 |
|
Undrar hur stor chansen är att man får sina pengar tillbaka....
|
|
|
|
|
#102191 |
Stoke: 6 |
|
Återhämtning är ju väldigt individuellt men lever du sunt (alltså bra mat, sömn och motion) och precis som Freddansom säger känner och anpassar dig efter hur kroppen mår så skulle i alla fall jag åka. Det är ju trots allt 2 månader kvar och du kanske inte behöver paddla sönder dig första dagarna i indo heller... Pluggar till sjuksköterska och där snackas det mycket om att själslig hälsa är oerhört viktigt för läkeprocessen, vem vet du kanske tom blir friskare av att åka på en surftrip! 
|
|
|
|
|
#102194 |
Stoke: 84 |
|
Mm.. Vasaloppet är ju kanske att gå mot en vägg efter man varit riktigt dålig. Surf är ju soft och särkilt när det är cleana vågor. Du behöver inte kämpa på samma sätt.
Håller med om att själslig hälsa är det viktigaste, men den är riktigt svår att fånga för många av oss. Surfing är dock en av de saker som verkligen ger dig den och jag tror också att det bara kan få dig att må bättre och bli starkare. I lagom dos 
|
|
|
|
|
#102195 |
Stoke: 3 |
|
Hej Pennywize
Konvalescenstiden efter körtelfeber kan ibland vara lång, upp till flera månader, och det går inte at säga om du kommer vara återhämtad till din resa.
Avseende risken för mjältruptur brukar denna vara störst v 2-3 under sjukdomsperioden. Efter tillfrisknande är det inte ovanligt att idrott avråds under ca 4 veckor. Det klarar du ju med råge om du är frisk nu. Men mjältruptur är ingen lek, framförallt inte utomlands. Kommer du vara ute i bushen också?
Kom ihåg att mjältruptur är en akut, dödlig, komplikation till körtelfeber som kräver omedelbart kvalificerat omhädertagande (ev kirurgi).
Jag tycker du ska ta kontakt med din doktor igen och diskutera igenom det med honom/henne. Bedömningen är alltid individuell, och garantier går tyvärr inte att ge inom sjukvården. Bildgivande diagnostik (ultraljud) borde i tveksamma fall kunna avgöra om du har en mjältförstoring eller ej. Eventuell återbetalning via försäkring kräver också oftast läkarintyg, så i vilket fall som helst bör du prata med doktorn igen.
Hoppas detta var till någon hjälp
Pontus
|
|
|
|
|
#102198 |
|
Tack för svaren! Jag ska boka in en tid med läkaren igen och kräva bättre svar från honom. Gällande 'surfa lugnt' så kan jag tyvärr inte göra det.. Tycker att hela grejen med en extremsport är att inte ta det lugnt och börjar man slappa så förlorar det hela betyldesen med sporten och det blir tråkigt! Speciellt om man åker Asien så gör man ju inte det för att sola i lineupen 
|
|
|
|
|
#102256 |
Stoke: 0 |
|
Är du Extreeeme är det väl bara köra på.
(Pennywise)
|
|
|
|
|
#102262 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
|
|
|
|
#102280 |
Stoke: 68 |
|
läste alla svar och det var väldigt bra och informativ korrekt råd! mycket bra alla!! Jag har haft körtelfeber oxå och var väldigt sjuk i 4 veckor! har varit genom det mesta från att slå ut 8 tänder, brytit käkben, brytit ryggen, vänsterben urled, brytit både mitt ben och min arm och både brytit mina fingrar och haft flera urled och flera grova sjukdomer men jag måste säga att köttelfeber, när man får en full dos, är en av dem värsta...
En tips till för dig pennywise är att INTE, INTE, dricka alkohol i typ 8 veckor till....dricker MYCKET VATTEN, HELA TIDEN, det hjälper mjälten att återhämta sig snabbare och lättare..vila upp dig med lugn motion i börjarn och låta kroppen visar dig vägen tillbaks till hälsa..och prata med din läkare!!
krya på dig! peace från rat
|
|
|
|
|
#102286 |
|
Snackat med honom nu och han verkar vara totalt ointresserad att följa upp hur det är med min kropp och säger att det inte behövs en undersökning och det är mest kritiskt första veckan, sen kan jag göra i princip vad jag vill. Det verkar ju dock vara fel då jag har fått höra från så gott som alla jag pratat med som haft det att det tar bra många veckor innan man blir fullt återställd igen.. Jag får söka en annan läkare. Undrar om privatläkare är bättre.. Att man ska behöva tjata till sig vård i Sverige!
Tack för råden RATMAN! 
|
|
|
Ändrat av pennywize
Logga in för att svara
|
|
#102288 |
|
Btw RAT.. can you get mononucleosis at your age?? Hehehehehe you dog.. hehehehehe
|
|
|
|
|
#102305 |
|
mononucleosis,
The presence of an abnormally large number of white blood cells with single nuclei in the bloodstream.
I dont have that but i had glandular fever when i was 22!
If I continue to party as hard as i always have i might fuck my liver and brain cells though! although i think that's already happened!...just cant remember if it has! hehehehe
|
|
|
|
|
#102308 |
|
yeah meant glandular fever  thought u had it recently ! how the hell are you supposed to survive the summer without a couple of beers??? can it be done..? : PPPPP
|
|
|
|
|
#102309 |
|
Jag förkortade denna 8 veckor tills 6 veckor och det gick bra men jag drack mycket vatten...oftast ljumigt med lite citron juice varje morgon..typ en ½litre innan jag åt eller drack nåt annat..jag är pigg idag..tror jag  ..hoppas jag! men 5-6 veckor skulle räcka beroende på hur du sköta dig själv från och med nu...ta det lugnt i början..det är inte rekomenderat att springa nåt lång lopp osv..du kommer att känner själv vad du orka och du kan öka tempot mer du känner dig piggare!..men allvarligt, inga bärs i några veckor då blir du helt frisk till bali!! sedan tamigfan kan du supa så in i bomben igen yeeeeeoooow
|
|
|
|
|