Facebook data

1
Rip Curl Pro Bells Beach - Vågstorlek ???
#101449 Rip Curl Pro Bells Beach - Vågstorlek ??? 13 år sen Stoke: 0

STJ
graphgraph

Ok. Jag var och kollade på Rip Curl pro i Bells Beach 1998. Andra dagen var det enligt tävlingsledningen 8 fot (med reservation för att jag kan komma ihåg ganska fel.. inte helt otroligt). Det var även någon bild i en surftidning från den dan där de sa att det var 8 fot. Min uppfattning är att det då var ungefär lika stort som det är nu enligt vad man kan se på webcasten, vilket idag heter 3-4 fot bells (dag 2-3). Jag surfade beachen öster om bells samma dag 1998 och det var typ huvudhögt där.

Min fråga. 8 fot för 14 år sen = 4 fot idag? Har folks fötter blivit dubbelt så stora?

Alla former av överbevisnig i form av bilder, officiella vågrapporter, ögonvittnesskildringar etc mottages tacksamt!

Ändrat av STJ
Logga in för att svara
#101451 Svar: Rip Curl Pro Bells Beach - Vågstorlek ??? 13 år sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

De mäter gärna vågen på framsidan i de här sammanhang är min gissning. Hur skulle det låter (för sponsorerna .. Today is clean conditions two to three foot ... ) Själv lägger jag alltid FACE när jag beskriver vågens storlek. Det var fucking ridiculous på Hawa'ii. En våg med tre meters face sa de att det var 6 to 8 feet .. I just det här tillfället märket jag att en del sets var typ lite overhead på tjejerna - det skulle jag kalla för 8 fot face.

Logga in för att svara
#101452 Svar: Rip Curl Pro Bells Beach - Vågstorlek ??? 13 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

STJ det brukar väl snarare vara så att man mer och mer gått från att mäta baksidan(?)av vågen eller svallet på öppna havet.
Facet /2 brukar ju bli ungefär samma???? Eller?

Logga in för att svara
#101453 Svar: Rip Curl Pro Bells Beach - Vågstorlek ??? 13 år sen Stoke: -18

Tyreso_soulsurfer
graphgraph

Men man kan väl säga Chee Powahh

Logga in för att svara
#101454 Svar: Rip Curl Pro Bells Beach - Vågstorlek ??? 13 år sen Stoke: 0

STJ
graphgraph

Not biig. eith to ten foot, but powah mate, chee powahh!
Låter ju löjligt med "not big 3-4 foot but powah .." etc.

Logga in för att svara
#101455 Svar: Rip Curl Pro Bells Beach - Vågstorlek ??? 13 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

jag tycker det är tvärtom för allmänheten men mer noggran för dem som utdelar prognoser och läser informationen.

Sedan 'the funboard revolution' så har vi fått fler noobs som överskattar storleken men buoy läsningar är mer precis. Det är typ en 8 fot groundswell men när den väl bryter vi bells så är det typ 4 fot.

Ändrat av SharkBoy
Logga in för att svara
#101458 Svar: Rip Curl Pro Bells Beach - Vågstorlek ??? 13 år sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

SharkBoy skrev:
jag tycker det är tvärtom för allmänheten men mer noggran för dem som utdelar prognoser och läser informationen.

Sedan 'the funboard revolution' så har vi fått fler noobs som överskattar storleken men buoy läsningar är mer precis. Det är typ en 8 fot groundswell men när den väl bryter vi bells så är det typ 4 fot.

?????????????????

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!