Facebook data

1
Vattentät digitalkamera
#101359 Vattentät digitalkamera 13 år sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Jag har börjat leta lite efter en ny surfkamera. Min gamla pentax används inte längre.

Har ni tips på saker som jag ska tänka på vld köp?

1. Liten. Den kommer att ligga under chestzippen eller ärmen på våtdräkten.

2. Linsskydd är nåt jag vill ha för när kameran ligger gömd i våtdräkten så får den en flottig hinna som inte går att få bort när jag är i vattnet.

3. Hyfsad enkel att använda med neoprenehandskar på.

Tackar och bockar för alla svar!

Logga in för att svara
#101361 Svar: Vattentät digitalkamera 13 år sen Stoke: 1

BillyTheKid
graphgraph

Olympus "Tough"

Logga in för att svara
#101362 Svar: Vattentät digitalkamera 13 år sen Stoke: 1

BillyTheKid
graphgraph

fast punkt 3 går bort för denna och de flesta kameror?

Logga in för att svara
#101364 Svar: Vattentät digitalkamera 13 år sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Tough ser rätt bulkig ut. Känns den liten fastän den ser stor ut?

Casio G1 tex är betydligt mindre, men saknar linsskyddet.

Logga in för att svara
#101365 Svar: Vattentät digitalkamera 13 år sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Sen har jag kollat på Sony TX10, men den har alla inställningar bakom en touchskärm, vilket gör att den inte funkar i vatten eller med handskar.

Logga in för att svara
#101366 Svar: Vattentät digitalkamera 13 år sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

BillyTheKid skrev:
fast punkt 3 går bort för denna och de flesta kameror?

Det är sant, men oftast funkar det rätt skapligt ändå att starta kameran och skjuta av några kort. En fördel vore att ha en dedikerad filmningsknapp så jag slipper gå genom inställningar, för det är praktiskt taget omöjligt med 5 mm neopren mellan mig och knappen.

Logga in för att svara
#101371 Svar: Vattentät digitalkamera 13 år sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Finns möjligheten att du kan tänka dig ha på dig den medans du surfar fastän att du då ser mer ut som en dykare?

Logga in för att svara
#101376 Svar: Vattentät digitalkamera 13 år sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

1. Liten. Den kommer att ligga under chestzippen eller ärmen på våtdräkten.

du får aldrig fram den då - (har testat i Morokko med en Tough) Jo, den är väldigt liten ..
funderat om man inte kunde modifera en vanligt kamera rem att fungera som en sling runt bröstkorgen. Den skulle sitta i så fall på ryggen tills man dra runt den till "fotoläge".

2. Linsskydd är nåt jag vill ha för när kameran ligger gömd i våtdräkten så får den en flottig hinna som inte går att få bort när jag är i vattnet.

Går bort om man fixar ovan beskrivit tillbehör.

3. Hyfsad enkel att använda med neoprenehandskar på

Tough har en filmläge men knapparna är puute putte små!!. Tough är liten, smidigt och en rolig kamera för övrigt. Bra pris på Teknikmagasinet för övrigt

Jag har använt Tough och GOPro på lite annorlunda sätt. Håll den i handen och simma ut istället. Alt. trade turns with a surf buddie. Then you get this:)

Logga in för att svara
#101379 Svar: Vattentät digitalkamera 13 år sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Bullshit Gazzer!! Min förra kamera fick lätt plats bakom chestsip på både en Quiksilver och en Rip Curl. Hålla kameran i handen är omöjligt, ungefär lika omöjligt som att låta kompisen ta några bilder medan man själv plockar vågorna.

Tough ser bra ut, betydligt bättre än hur de kantiga formerna från förr. Nån som har erfarenhet av deras modeller?

Sen har Panasonic en variant som verkar fått rätt bra betyg oxå. Panasonci Lumix DMC-FT3, nån som kört deras grejer?

Logga in för att svara
#101380 Svar: Vattentät digitalkamera 13 år sen Stoke: -6

ConfuseD
graphgraph

Akta dig för tough! Har haft två st som båda pajjat trots att dom skötts om väl. Ett annat minus är att den nya modellen av dom är extremt seg, och att den tar fruktansvärt dåliga bilder ovan vattenytan (under ok) du tar bättre bilder med vilken nyare mobiltelefon som helst.

Logga in för att svara
#101381 Svar: Vattentät digitalkamera 13 år sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Willy skrev:

Sen har Panasonic en variant som verkar fått rätt bra betyg oxå. Panasonci Lumix DMC-FT3, nån som kört deras grejer?

-Den har inget objektivlock som du efterfrågar.

Finns numera en uppföljare Panasonci Lumix DMC-FT4, den kom ut i mars eller i april i år.
Vet att den har höjdmätare, barometer och gps inbyggd. Du kan alltså platsbestämma alla secretspots på direkten. Det dåliga med denna finess är att batteriet tar slut fortare när gps e på.
Skillnaden mellan den o version tre är olika fotoinställningar.

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#101384 Svar: Vattentät digitalkamera 13 år sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Willy skrev:
Bullshit Gazzer!! Min förra kamera fick lätt plats bakom chestsip på både en Quiksilver och en Rip Curl. Hålla kameran i handen är omöjligt, ungefär lika omöjligt som att låta kompisen ta några bilder medan man själv plockar vågorna.

Tough ser bra ut, betydligt bättre än hur de kantiga formerna från förr. Nån som har erfarenhet av deras modeller?

Varför stoppar in nåt som du måste snart dra ut igen?? Det var inte alls svårt att hålla i handen. Möjligt att swinfins skulle vore intresant i större vågor. Jag byte av en kompis ute i vattnet ... funkar fint ..ungegär som att byta vågor med varandra. Provat det nån gång eller kör du Estastylen? Tough tar ju bra bilder för pengarna ... den kostar 1,900:- är man ut efter yrkersmässiga bilder går den bort i de fleste fall om man inte kan knorra till det på ett kreativt sätt d.v.s. Han inte haft nån problem med min Tough. Jag väntade inte så mycket av en kamera i den prisklassen. En anan idé är att använda en boogiebård. Tough har massa effekter onödigt tycker jag men flera var rätt koolt ... "Fisheye" var rolig tyckte jag .... En annan fördel med Tough är att du kan ta bilder lite mer diskret...... som den här .. som du ser så är det inget fel på bilderna även på land ... So you guys are all full of shit. Eller så har vi olika upplevelser eller erfarenhet samt förväntningar och tillvägagångssett..

Logga in för att svara
#101385 Svar: Vattentät digitalkamera 13 år sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

En av mina favoriter från Tagazought = Tough TG-310 Original upplösning 4,288X 3216 där min Canon 50D ligger på 5184X3456 - för min del helt aceptabel

Ändrat av Gazzer
Logga in för att svara
#101391 Svar: Vattentät digitalkamera 13 år sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

IST skrev:
Willy skrev:

-Den har inget objektivlock som du efterfrågar.

Finns numera en uppföljare Panasonci Lumix DMC-FT4, den kom ut i mars eller i april i år.
Vet att den har höjdmätare, barometer och gps inbyggd. Du kan alltså platsbestämma alla secretspots på direkten. Det dåliga med denna finess är att batteriet tar slut fortare när gps e på.
Skillnaden mellan den o version tre är olika fotoinställningar.

Ja, mitt krav på objektivlock får jag nog släppa. Det är bara äldre Tough modeller som jag hittar det på och om Tough tar dåliga luftkort som du säger så är den inget vidare kul att äga.

Roligt för mig att du hade sån koll på Panasonicen. GPS är något som jag verkligen klarar mig utan. Jag tar hellre 100 bilder till än att få en positionering på fotot. Glömmer folk verkligen var de tog kort? Värdelöst.

Ändrat av Willy
Logga in för att svara
#101392 Svar: Vattentät digitalkamera 13 år sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Gazzer skrev:
En av mina favoriter från Tagazought = Tough TG-310 Original upplösning 4,288X 3216 där min Canon 50D ligger på 5184X3456 - för min del helt aceptabel

Nice goat! Dina bilder ser rätt bra ut, men de är lite för små för att göra en riktig utvärdeing. Jag får leta upp en fotosajt som har högupplösta testbilder i olika ISO-tal så jag kan studera bruset.

Logga in för att svara
#101393 Svar: Vattentät digitalkamera 13 år sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

ConfuseD skrev:
Akta dig för tough! Har haft två st som båda pajjat trots att dom skötts om väl. Ett annat minus är att den nya modellen av dom är extremt seg, och att den tar fruktansvärt dåliga bilder ovan vattenytan (under ok) du tar bättre bilder med vilken nyare mobiltelefon som helst.

Okej Tough är seg. Inte bra. Min gamla Pentax var sjukt seg å hamnade ofta på hyllan hemma av den anledningen. Den hade oxå störigt svårt att hitta fokus, ibland upp till fem sekunder å då var det ju ingen ide att fota en surfare, åk i Swe är sällan längre än så.

Logga in för att svara
#101398 Svar: Vattentät digitalkamera 13 år sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

IST skrev:
Finns möjligheten att du kan tänka dig ha på dig den medans du surfar fastän att du då ser mer ut som en dykare?

Näenäe inget svar därmed inget för dig då.

Däremot vet jag att samma märke som nu kommit med en ny lansering passar dina krav rätt bra. Från LIQUID IMAGE finns snart(juni2012) Ego Model 727.
flickr.com/photos/liquidimageco/sets/72157628765221063/

1. Liten. Den ryms mellan tummen och pekfingret.

2. Linsskydd är nåt jag vill ha för när kameran ligger gömd i våtdräkten så får den en flottig hinna som inte går att få bort när jag är i vattnet. Problemet här är väl att det är för litet utrymme mellan hud/våtdräkt och fotolinsen. En lösning kan ju vara en kamera som har placerat fotolinsen på ett annat sätt där inte direktkontakt med omgivande miljöer stör.

3. Hyfsad enkel att använda med neoprenehandskar på.Mm Ego har två stora knappar.

Mer info www.liquidimageco.com/products/press.php

Logga in för att svara
#101404 Svar: Vattentät digitalkamera 13 år sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Några saker vi förbipasserat redan. Prisklass och slutmålet = vilka prestationsnivå siktar du mot? Upplösning, Filformat och liknande ................. Hollywood eller YT?

Logga in för att svara
#101424 Svar: Vattentät digitalkamera 13 år sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

IST skrev:
IST skrev:

Däremot vet jag att samma märke som nu kommit med en ny lansering passar dina krav rätt bra. Från LIQUID IMAGE finns snart(juni2012) Ego Model 727.

2. Linsskydd är nåt jag vill ha för när kameran ligger gömd i våtdräkten så får den en flottig hinna som inte går att få bort när jag är i vattnet. Problemet här är väl att det är för litet utrymme mellan hud/våtdräkt och fotolinsen. En lösning kan ju vara en kamera som har placerat fotolinsen på ett annat sätt där inte direktkontakt med omgivande miljöer stör.

3. Hyfsad enkel att använda med neoprenehandskar på.Mm Ego har två stora knappar.

Förlåt, missade ditt inlägg.

Haha! Fettkul att dyka upp på Torö med dykmask på!

Äggkameran ser lite rolig ut. Frågan vilka specs den har.

Logga in för att svara
#101425 Svar: Vattentät digitalkamera 13 år sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Gazzer skrev:
Några saker vi förbipasserat redan. Prisklass och slutmålet = vilka prestationsnivå siktar du mot? Upplösning, Filformat och liknande ................. Hollywood eller YT?

Prisklass: Svårt, om den är bra så kan jag tänka mig några tusenlappar.
Upplösning: Idagsläget tycker inte jag det spelar roll på kompaktkameror. Det är inte upplösningen som är problemet utan snarare brushanteringen/liten sensor.
Filformat: Jpeg duger för mig.
Bild/videoredigering: Har jag mina trogna program. ACDSee för bilder och Quiktime för att klippa videoklippen (vilket görs EXTREMT sällan).

Logga in för att svara
#101436 Svar: Vattentät digitalkamera 13 år sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Willy skrev:
IST skrev:

Förlåt, missade ditt inlägg.

Haha! Fettkul att dyka upp på Torö med dykmask på!

Äggkameran ser lite rolig ut. Frågan vilka specs den har.

Ja något ska väl dina surfpolare skratta åt de gånger du droppar in.

Kameran som i formen påminner om ett ägg syftar namnet mer på att den ger dig ett större ego, den har dessa specs:

4.Prisklass: Svårt, om den är bra så kan jag tänka mig några tusenlappar.149 usa dollar

5. Upplösning: Idagsläget tycker inte jag det spelar roll på kompaktkameror. Det är inte upplösningen som är problemet utan snarare brushanteringen/liten sensor.
1080p video med 30 fps, 720p video i 60 fps, 12-megapixel för stillbilder . 136-graders vidvinkelobjektiv, brushanteringen vet jag ej.

6. Filformat: Jpeg duger för mig.jpg

8.Minne: Ingår 4GB Micro SDHC-kort men går att byta upptill 32GB.

9. Övrigt: finns i fem färger, har stativ-fäste iform av ett hål på botten, snabbkoppling flera riktningar monteringssystem, LCD-skärm

10.Extra finesser. Via en applikation kan egokameran styras via wifi från land med en smartphone för att ändra fotoinställningar. Så praktiskt taget kan den bli som en radiostyrd kamera. Via en annan app går det självklart att sända live från din surfsession till en annan smartphone/dator.

Logga in för att svara
#101437 Svar: Vattentät digitalkamera 13 år sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Du säljer såna? Du äger företaget? Den verkar vara ett väldigt bra alternativ till GoPro.

Logga in för att svara
#101438 Svar: Vattentät digitalkamera 13 år sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Willy skrev:
Du säljer såna? Du äger företaget? Den verkar vara ett väldigt bra alternativ till GoPro.

Har bara läst pressmeddelandet.
Finns några svenska distrubutörer och återförsäljare. bl.a www.liquidimage.se eller www.actioncameras.se, www.tekniksupporten.com (Om jag ägde företaget hade jag köpt en annons av Redax o Surfsverige innan jag skrev här och skickat pressmeddelandet som en nyhetsartikel.)
Ego är en typ av äventyrskamera som Contour och Go pro ja.

Jag kanske till och med har övertygat mig själv, återstår bara att testa den för att kolla fler finesser. Undrar t,ex fortfarande om den flyter. För om den sjunker så fort man tappar den i vattnet känns den inte lika bra anpassad för vattenaktiviteter längre.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!