Ja som titeln lyder så tänkte jag ta mig ett försök att surfa i Sverige till våren, jag bor i Kalmar och har hört att Öland kan ge vågsurfing vid rätta förhållanden. Har hittat några ställen, men vill inte namedroppa något för en del folk kanske blir sur här på forumet
Jag har vart runt i världen och börjat lära mig surfa, började i Costa Rica>Australien>Bali
sen for jag tillbaka till Costa Rica och spenderade tre månader på att bara surfa där. Alla dessa länder var det boardshorts som gällde och det var ju nice som f-n!
Prövade sen att surfa uppe i Norge på Unstad Camping och det var en HELT ANNAN GREJ, våtdräkten floodade, den var tung och jag vart förbannad eftersom jag inte fångade en ända våg! Kan tilläggas också att i bali gjorde jag nog ett felval av brädköp då jag köpte en 6,6 shortboard från företaget SEVEN (inte 7S) och hade problem att fånga vågor och den hämmade min utveckling en del. Men iaf så tog jag inte med den brädan till Costa utan köpte en 6,0 7S Semi Fish LÄNK och hade riktigt kul med den och kände att jag utvecklades väldigt mycket.
Ja då hade jag tänkt sälja min 6,6 och köpa en fish för svenska vatten samt att jag måste köpa en våtdräkt, funderar på att köpa samma Aussie fish men jag vet inte om det funkar så bra här i sverige...?? Kanske något med mer volym?
Har kollat lite runt på våtdräkter vill ha en flexibel och varm dräkt, kanske kommer köpa en heatvest också bara för att jag är så frusen av mig. Är detta något att ha LÄNK
Nån som vet någon butik i närheten till Kalmar? eller någon hemsida där man kan testa storleken och se om den sitter som en smäck?
Har inte surfat på ett år! Abstinensen stiger.....måste bara fixa en del grejjer bara!!!
Ajo funderar på att dra till Marocko också nu i februari nån som fortfarande är där då? Tänkte kanske hänga runt vid La point trakterna...
pennywize skrev: Jag är i Taghazout mellan 11e och 25e Feb, om det är dit du ska! Ska dock inte va på lapoint..
Nice! Har en polare som ska ner kring 18-19e, kanske dra vid den tidpunkten också. Ve inte ens själv vad det blir för ställe riktigt än, men La point låter som ett bra ställe.
tips för sverigebräda: INTE en fish. fishar kommer bäst till sin rätt på flacka men släta vågor, där man kan carva omkring och vara snabb down the line. en fish lämpar sig sämre för stökiga förhållanden då den är så stor och platt undertill. I sverige är det nästan alltid stökigt, och du kommer vilja ha lite tunnare rails än en fish för att kunna skära i vågen.
kolla istället på en "skräpvågsbräda", som t.ex CI:s dumpster diver eller liknande. de brädorna är avsedda för slappa, små stökiga vågor och kommer bäst till sin rätt där. och ska du bara använda den i sverige, så gå för mer volym än rekommenderat. volym skadar aldrig.
vad dräkt beträffar behöver du två dräkter för sverige. en 4/3 för senvår, sommar, höst. en 6/5/4 med huva, 7mm boots och 5mm handskar för vintersurfen. jag kör Xcel 4/3, Ripcurl 6/5/4, kan rekommendera båda, riktigt varma.
Jag tänker fortsätta rekomendera Firewire Dominator till alla "nästan" nybörjare å intermediate surfare!
En rolig å förlåtande bräda, lätt att plocka vågor med. Mycket volym, men på rätt ställen. Ngt hållbarare än en PU bräda å inte studsig som en Epoxy Tuflite bräda.
*För något mer performens, Go Spitfire! <3
Kör själv en 6.0" Dominator som vinterbräda. Å en Spitfire 5.10" som vår/sommar/höst bräda.
Är 168cm / 68kg. Skulle säkert kunna gå ner ngt i storlek på brädorna. Men eftersom jag är en typisk Svennebanan å inte får paddelträning varje dag (å något lat med) så kör jag hellre en storlek för stort.
*gillar man inte Firewires plast brädor......?? Så hade jag nog valt som Jocobw säger, en CI:s dumpster diver el likn!
beror lite på hur vågorna ser ut, i stockholmstrakten kan jag hålla med om att det är skräpvågor, i skåne och gotland ser det ut att va rätt bra vågor, vad gäller öland känner jag inte till så bra men har surfat ett ställe som liknar torö. Jag håller med om att i sådana vågor (choppiga torövågor) ska man nog inte ha en fish med lite rocker.
Jag är skitnöjd med min mccoy lazor zap, en ordentligt fet och bred shortboard med mycket volym där bak och rätt mycket rocker, den är dessutom ordentligt glasad och därmed tung vilket också är bra i torövågor som är choppiga vilket gör att man tenderar att studsa omkring på en lätt bräda. När torö är axelhögt och över det, väggar vågorna upp och blir rätt branta på insidan vilket gör att det är bra med lite mer rocker än tex. en 7s superfish.
Mitt tips är därför en klassisk shortboardshape som är jävligt fet och bred med medelmkt rocker som är ordentligt glasad. När du blir duktig kan du skaffa dig en lättare bräda.
Å andra sidan har jag aldrig hört ngn vara missnöjd med en typ 7s superfish på torö.
skulle nog kunna påstå att en fish funkar utmärkt i svenska vatten då surfet är kort och man inte har mkt tid på sig att sätta många 'trick'.... torö tex handlar mest om att droppa in lägga sig rätt å njuta i 3 sek av vågen, av min erfarenhet... ifs har jag shapat min egen fick å har ganska vassa rails å inte så flack. men som alla vet, MYCKET flyt sen är resten ganska mycket upp till nosens flyt å surfarens kapacitet. pröva dig fram. man lär sig väldigt mycket av att pröva fel brädor. good luck and enjoy the hangtime
jacobw skrev: tips för sverigebräda: INTE en fish. fishar kommer bäst till sin rätt på flacka men släta vågor, där man kan carva omkring och vara snabb down the line. en fish lämpar sig sämre för stökiga förhållanden då den är så stor och platt undertill. I sverige är det nästan alltid stökigt, och du kommer vilja ha lite tunnare rails än en fish för att kunna skära i vågen.
kolla istället på en "skräpvågsbräda", som t.ex CI:s dumpster diver eller liknande. de brädorna är avsedda för slappa, små stökiga vågor och kommer bäst till sin rätt där. och ska du bara använda den i sverige, så gå för mer volym än rekommenderat. volym skadar aldrig.
vad dräkt beträffar behöver du två dräkter för sverige. en 4/3 för senvår, sommar, höst. en 6/5/4 med huva, 7mm boots och 5mm handskar för vintersurfen. jag kör Xcel 4/3, Ripcurl 6/5/4, kan rekommendera båda, riktigt varma.
lycka till. Wow! Tack för alla svar, blir nu ännu svårare att välja =)
Men 7S Aussiefish är en semi-fish och påminner om dumpster brädorna på tjocklek, konkaven osv. Fast C.I brädorna är säkert mycket bättre kvalitet men dubbelt så dyr, hmm svårt det där för de 3000 pixen får man ju en tur o retur biljett till marocko =)
danneroyal skrev: Jag tänker fortsätta rekomendera Firewire Dominator till alla "nästan" nybörjare å intermediate surfare!
En rolig å förlåtande bräda, lätt att plocka vågor med. Mycket volym, men på rätt ställen. Ngt hållbarare än en PU bräda å inte studsig som en Epoxy Tuflite bräda.
*För något mer performens, Go Spitfire! <3
Kör själv en 6.0" Dominator som vinterbräda. Å en Spitfire 5.10" som vår/sommar/höst bräda.
Är 168cm / 68kg. Skulle säkert kunna gå ner ngt i storlek på brädorna. Men eftersom jag är en typisk Svennebanan å inte får paddelträning varje dag (å något lat med) så kör jag hellre en storlek för stort.
*gillar man inte Firewires plast brädor......?? Så hade jag nog valt som Jocobw säger, en CI:s dumpster diver el likn!
Lycka till med Sverige surfandet!
Tack för tipset! Har aldrig testat en Firewire, men hur lagar man en så om den skulle bli dingad? (om den nu ens kan bli det) =)
Äh, en fish är helt klart en bra typ av Sverigebräda. Alla vågor är inte lika sönderblåsta som Torö, och även om det är stökigt så är oftast väggen ren. Lätta att paddla, plocka och ha roligt med + kul att ha i quivern när du åker utomlands till fina points! Väljer min fish före dumpstern 9/10 dagar hemma...