|
#100288 |
Nybörjare behöver hjälp - Gran Kanaria 13 år, 3 månader sen |
Stoke: 0 |
|
tjenare!
Jag är helt ny är på forumet och registrerade mig för att jag vill börja surfa och få lite mera info om vad som gäller!
Jag ska nämligen till Gran Kanaria nu i februari i en vecka till Puerto rico som ligger på öns syd sida. Jag har hört och läst att det är bäst surf på nordsidan men att det även finns ställen på syd sidan. och jag skulle gärna vilja veta vad för stränder/ställen det finns bra vågor för nybörjare.
Eftersom att jag är helt ny när det gäller surfing tänkte jag fråga om några tips å så vidare och om det verkligen är så svårt som de flesta säger? och det verkar vara väldigt olika för person till person, vissa kommer inte upp als och andra kommer upp på bara några försök.
Jag har åkt lite långboard/skateboard och är ganska duktigt på att åka wakeboard efter båt, hjälper det något?
Och vad ska man ha för bräda? för jag vill ju inte åka med någon skit lång bräda som är 8-10 även fasten det är det som rekomenderas antar jag, jag vill ju självklart ha en riktigt shorboard men det fattar ju även jag att jag inte kommer klara av på en gång.
Jag är 187 cm och väger runt 70-75kg
Men vad skulle ni rekomendera för bräda, platser och tips etc..
tack i förväg!
Mvh// Lehto
|
|
|
|
|
#100290 |
Svar: Nybörjare behöver hjälp - Gran Canaria 13 år, 3 månader sen |
Stoke: -1076 |
IST
|
Välkommen hit!
Om du är helt ny på surfing så rekommenderar jag att boka en dag med en surfskola för att få koll på de lokala surfförhållandena, lära dig hantera surfbrädan och bli tipsad på vart bör styra din bräda ute i vattnet med tanke på att diverse osynliga klipprev kan dyka upp i hög vatten. Om det är lågvatten ser man oftast vart dessa är men det kräver att du är där även då, brukar skifta från morgon till eftermiddag. Väjningsregler för nybörjare är oftast att inte vara för nära de andra som är nya och tränar i det vita skummet, för det är onödigt att köra på någon eller bli påkörd. Mer avancerade regler får du veta när du behärskar skummet och kan bege dig till de större vågorna.
Efter en dag med surfskola känner du snabbt om du behärskar konsten att stå upp på brädan medans vågen förflyttar dig och om du gör det kan du enkelt hyra en surfbräda resterande dagar du vill surfa. Vissa surfskolor har även surfbrädeuthyrning eller vet vart du kan hitta dessa. För att få tillgång till vettiga surfskolor med vettiga priser (de som vänder sig till turistområden är oftast dyrare) kolla med många innan du bokar. Kolla med dem som är auktoriserade av den Canariska surffederationen.
Surf på sydön
Ja det finns surfställen på sydön de är som bäst lika bra som en dag i Sverige på hösten då de mest är vindbaserade. De lokala surfarna eller surfskolorna som finns på södra ön åker oftast till östra ön nära flygplatsen eller norra ön på prognos då vågorna är bättre där under vintern. Har själv sett okej vågor enligt svenska mått på södra ön men ingen som surfar där. Om du bokar en surfskola på södra ön så blir det som en surfari d.v.s de hämtar dig på ditt boende på morgonen och åker gemensamt till stranden där vågen finns och sen är du tillbaka på kvällen, finns från nybörjare till avancerade surfare.
Resa till norra sidan
Puerto Rico ligger bra till om du beställer en hyrbil och sen åker vägen norrut mot Galdar. Titta på en karta och ta den närmsta vägen dit men dock inte alltid den snabbaste p.g.a de slingriga bergsvägarna. Annars kan du enkelt ta en buss till norra öns stora stad Las Palmas och hoppa av i Santa Catalina där hamnen är, det tar knappt 2h. Därifrån är det gångavstånd till vettiga vågor och många surfskolor och uthyrare av surfbrädor och våtdräkter finns tillhands. På väg dit i bussen kommer du även se potentiella vågor förutsatt att det är passande prognos.
Om du vill hitta mycket på sökmotorer om surf på Gran Canaria så ställ in språket till spanska.
Brädstorlek
Om du tar en surflektion eller surfskoledag kommer du förmodligen få en stor mjuk bräda. Om du behärskar den under första dagen så är du berättigad att hyra en annan dagen efter, de stora är bra de första dagarna då det första momentet är att träna att stå på brädan medans du fångar vågen. De som hyr ut brädor och är vettiga rekommenderar dig rätt sorts brädstorlek och kan även rekommendera dig storlek om du vill köpa en för en längre tid som du kan utvecklas på som så många brukar säga.
Ja det är till din fördel att du wakeboardar då du förmodligen både är stark i armar och bålen och smidig och van med vatten. Om det går fortare att lära sig för dig än för en ickewakeboardare är svårare att avgöra. Longboarderfarenhet är bra för det momentet då det är dags att börja svänga på vågorna men precis i början hjälper det inte så mycket för då svängs det inte mycket då vågorna är för små för det, du bara åker med rakt fram och möjligen väjer för enstaka hinder då och då.
|
|
|
Ändrat av IST
Logga in för att svara
|
|
#100293 |
|
Tack för ett väldigt bra svar!
|
|
|
|
|
#100300 |
IST
|
Mer info finns i din gästbok.
|
|
|
|
|
#100307 |
Stoke: 28 |
|
Det mesta du skriver är ren bullshit IST! Du har inte en aaaaaaaaaaaanning vad du snackar om överhuvudtaget!! Dumbt att förleda folk i att de kan behärska nånting som du inte behärkar. Du borde skämas och ju fortare slutar du på forumet ju bättre.
|
|
|
|
|
#100309 |
|
tycker det låter som att IST vet vad man pratar om och lagt ner mycket tid i att skriva ner allt men vad är dina åsikter isäfall Gazzer? bräda, plats, generella tips etc..?
|
|
|
|
|
#100311 |
|
att surfa handla om att vistas i havet. Tror mig IST har inte en anning som så många andra som vill blir "surfare". "Om du är helt ny på surfing så rekommenderar jag att boka en dag med en surfskola för att få koll på de lokala surfförhållandena, lära dig hantera surfbrädan och bli tipsad på vart bör styra din bräda ute i vattnet med tanke på att diverse osynliga klipprev kan dyka upp i hög vatten."
EN dag?? Hahahahahaha!!! du lär dig INGET på en dag - surfskolorna har en annan agenda. Long story .. och framförallt inte om lokallaförhållanden! Skrattretande!! Jag surfat en del ställen i åretal och vill inte påstå att jag känner till dessa .. Hantera surfbrädan.. hahahahah!! Vilken bräda snackar vi om? Idiotiska påstående det också! " Stryra din bräda!!" Jag tror jag spyr!!!! "Klipprev"???? hahahahaah!! Fuck off!! Se upp för SANDEN!!!! den är minst lika farlig om du slår i huvudet!! Du kan bryta nacken grabben!!! Min tips är att Gå till en surfshop och tala om vilka erferenheter du har och vart du tänka surfa. Skaffa riktiga erfarenheter tillsammans med riktiga surfare. Inte från en person med tydliga pykiska problem utan nån som helst egentlig erfarenhet.
|
|
|
|
|
#100320 |
Stoke: 11 |
|
LehtoHD skrev:
tycker det låter som att IST vet vad man pratar om och lagt ner mycket tid i att skriva ner allt men vad är dina åsikter isäfall Gazzer? bräda, plats, generella tips etc..?
man måste börja nånstans, LehtoHD, och Gran Canaria kan vara bra. Gå i skola och ge inte upp även om det är apsvårt - det brukar ta lång tid att ens lära sig haja nåt om surfing IRL.
Så här såg det ut utanför Las Canteras (Las Palmas) i december (om jag nu mot förmodan lyckas få upp bilden). Sjukt stort.
Lycka till. 
|
|
|
Ändrat av KinkyFriedmann
Logga in för att svara
|
|
#100324 |
IST
|
Gazzer skrev:
att surfa handla om att vistas i havet. Tror mig IST har inte en anning som så många andra som vill blir "surfare". "Om du är helt ny på surfing så rekommenderar jag att boka en dag med en surfskola för att få koll på de lokala surfförhållandena, lära dig hantera surfbrädan och bli tipsad på vart bör styra din bräda ute i vattnet med tanke på att diverse osynliga klipprev kan dyka upp i hög vatten."
EN dag?? Hahahahahaha!!! du lär dig INGET på en dag - surfskolorna har en annan agenda. Long story .. och framförallt inte om lokallaförhållanden! Skrattretande!!
Det är upptill honom att värdera mina råd och sedan testa dem och ta ett beslut om de är bra att utgå ifrån. Jag nämnde även om han känner att han behärskar den stora brädan efter första dagen på surfskolan så anser jag det är lika värt att fortsätta att hyra en lämplig bräda som surfskolan rekommenderar på egen hand utan att ha en surfinstruktör som tittar på och betala extra för detta. Handlar ju ändå om att fortsätta träna på det momentet som gjordes första dagen då det kan behövas mycket träning innan det är dax för att paddla längre ut och försöka göra samma sak där. För det momentet är rådet att ta en ny surflektion för säkerheten.
Gazzer skrev:
Jag surfat en del ställen i åretal och vill inte påstå att jag känner till dessa .. Hantera surfbrädan.. hahahahah!! Vilken bräda snackar vi om?
Om du hade läst noga hade du förstått att den brädan jag syftade på var den som används av surfskolan den första dagen för nybörjare, den kan man lära sig hantera den första dagen och om man inte behärskat den efter en dag får man fortsätta öva och boka fler surflektioner.
Gazzer skrev:
Idiotiska påstående det också! " Stryra din bräda!!" Jag tror jag spyr!!!! "Klipprev"???? hahahahaah!! Fuck off!! Se upp för SANDEN!!!! den är minst lika farlig om du slår i huvudet!! Du kan bryta nacken grabben!!!
Ja det går att styra brädan fastän att man inte medvetet ska svänga, därför jag skrev så.
I Gran Canaria som ämnet handlar om finns det klipprev ibland precis intill sandiga beachbreak och om man inte styr brädan mot det området som surfinstruktören meddelar så är det lätt att dras ut mot olämpliga områden där det inte längre är ett beachbreak av sand.
Sanden kan vara farlig den också bra att du nämnde det men sånt får han lära sig av surfinstruktören om han väljer en vettig. Du Gazzer verkar ha dåliga erfarenheter av opålitliga surfinstruktörer.
Kul att du kompletterade det jag missat skriva om, alltid bra med flera synvinklar. 
|
|
|
|
|
#100325 |
IST
|
KinkyFriedmann skrev:
Så här såg det ut utanför Las Canteras (Las Palmas) i december (om jag nu mot förmodan lyckas få upp bilden). Sjukt stort.
Lycka till. 
Hur stort var det där enligt måttet gubbe?
|
|
|
Ändrat av IST
Logga in för att svara
|
|
#100326 |
Svar: Nybörjare behöver hjälp - Gran Kanaria 13 år, 3 månader sen |
Stoke: 12 |
Hea
|
En poäng med att ta en dag på surfskola borde ju vara att man får lära sig regler i vattnet... Titta över axeln innan du försöker ta en våg (även om du paddlar för vitskum), räkna inte med att alla kör bara rakt fram även om du gör det, paddla inte för en våg som nån annan redan surfar, stå inte och vänta mitt framför take-off peaken... paddla ut vid sidan om take-off, inte där folk surfar. Men jag undrar: Lär surfskolor verkligen ut sånt??? På allvar alltså? Eller är det så att folk bara struntar i det? Så frågan är ju om det är värt att ta en dag på surfskola eller inte.
|
|
|
|
|
#100328 |
IST
|
Hea skrev:
En poäng med att ta en dag på surfskola borde ju vara att man får lära sig regler i vattnet... Titta över axeln innan du försöker ta en våg (även om du paddlar för vitskum), räkna inte med att alla kör bara rakt fram även om du gör det, paddla inte för en våg som nån annan redan surfar, stå inte och vänta mitt framför take-off peaken... paddla ut vid sidan om take-off, inte där folk surfar. Men jag undrar: Lär surfskolor verkligen ut sånt??? På allvar alltså? Eller är det så att folk bara struntar i det? Så frågan är ju om det är värt att ta en dag på surfskola eller inte.
Beror ju även lite på vilken nivå surflektionerna är på vad som lärs ut. För nybörjare och på vissa beachbreak räcker det för nya att gå ut en bit och sen vända sig om och lägga sig på brädan och titta bakåt för att se att det är fritt innan man börjar paddla mot stranden. Alltså diverse avancerad paddlingsteknik mer än att veva med armarna i vattnet och vilka vägar man ska paddla behövs inte på den nivån där det är långgrunt och vågorna ändå blir tillräckliga stora för att öva i.
Vad jag fattade som var skillnaden mellan att hyra på egen hand och ta surflektion av en surfskola (skillde inte så mycket i pengar där jag var mer än ca 60kr) var att under en surflektion var man försäkrad av surfskolan om något otäckt ändå skulle hända med surfutrustningen eller mig själv eftersom att instruktörerna lärde ut säkerhet och hur man skulle hantera de lokala surfförhållandena med strömmar och vågornas kraft som t,ex inom vilket område man skulle hålla sig inom samt hur man skulle bete sig ute i vattnet samt uppvärmning och stretching. Sånt lär surfskolan som jag rekommenderade ut i alla fall.
Där jag var i veckan på Gran Canaria var det endast surfskolegruppen ute i vågorna medans de som var mer avancerade höll sig antingen mycket längre ut där och kunde aldrig bli störda av surfskolan eller så var de bredvid en bit bort. Den stranden jag var på var väldigt bred och gav vågor för alla nivåer samtidigt var bara att vända på huvudet och titta för att inspireras medan man själv var på sitt ställe.
När jag tittade ut där vågorna var minst gubbe så var det många som paddlade ut lite hur som helst alltså även rakt mot take-off, om de som surfade där hade gått i surfskolan innan är ju svårt att veta, om de var locals eller turister. På ett beachbreak är ju paddlingsvägen ut lite olika och inte alltid så tydlig beror på hur vågorna bryter. Men det var tydligt vart lineupen var på sina ställen där folkklungan befanns sig sittandes på sina brädor och väntade på vågsvallen, tyckte att kösystemet funkade hyfast att det bara var en som paddlade i taget och sedan fångade den.
|
|
|
Ändrat av IST
Logga in för att svara
|
|
#100329 |
Stoke: 12 |
Hea
|
Fast förr eller senare så kommer ju de där surfskoleeleverna antagligen att hamna på en strand där det går att surfa även om man är mer erfaren... Det händer ju att vågor kan är bra även fast de är små, så de passar både nybörjare och mer erfarna. Det händer alldeles för ofta att man får kasta sig av brädan för att nån lägger sig och paddlar och försöker fånga vitskum när man redan är i full fart på vågen. Det gör mig skitförbannad och förvånad att folk faktiskt inte har mer överlevnadsinstinkt  Håller fast vid att folkvett i vattnet är det första som borde läras ut, hur litet det än är! Veva med armarna kan man lära sig själv. Och surfa lär man sig ändå inte på en enveckas kurs. Skönt att höra, IST, att surfskolorna i alla fall försöker lära ut det väsentliga 
|
|
|
|
|
#100348 |
|
"Efter en dag med surfskola känner du snabbt om du behärskar konsten att stå upp på brädan medans vågen förflyttar dig och om du gör det kan du enkelt hyra en surfbräda resterande dagar du vill surfa."
Hahahah!"!! OFTA!!!!!
Sluta googla ihop massa bullshit Elin. Det är oansvarig, farlig och löjligt. Du har varken erfarenhet eller förstånd till det!! 
|
|
|
Ändrat av Gazzer
Logga in för att svara
|
|
#100352 |
Svar: Gazzer behöver hjälp 13 år, 3 månader sen |
IST
|
IST skrev:
"Efter en dag med surfskola känner du snabbt om du behärskar konsten att stå upp på brädan medans vågen förflyttar dig och om du gör det kan du enkelt hyra en surfbräda resterande dagar du vill surfa."
Gazzer skrev:
Hahahah!"!! OFTA!!!!!
HAHAHAHAHA Du är läser verkligen inte ordentligt  .
Att känna efter om man behärskar något som i detta fall vara att stå upp på surfskolornas gigantiska surfbrädor medans vågen tar dig framåt anser jag kan avgöras efter en surfdag i skummet. Det finns två svar det ena är att man behärskar det och det andra svaret är att man inte behärskar det.
Så det är väldigt ofta man kan känna om något går bra eller mindre bra redan efter första dagen och sen ta ett beslut för vidare handling efter det.
|
|
|
Ändrat av IST
Logga in för att svara
|
|
#100353 |
|
|
|
|
|
#100378 |
Stoke: 2 |
|
Hej Lehto  jag testade på att surfa första gången nu i december i Teneriffa vid playa del americas. Vet att det inte är samma ö eller så, men tänkte dela med mig lite om min första gång ute på brädan haha. Jag och min kompis testade genom en lokal surfskola.
Vi fick först iden när vi såg en grupp med nybörjare som tränade nere i en vik där vi åkte boggie board pga att var höga vågor.
Sen nästa dag skulle vi ha våran lektion och vi trodde då att vi skulle vara borta i viken vi med, men istället fick vi en instruktör som tog oss bort till ett ca 4m långt rev som vi först skulle ta oss över som var snorhalt sen när vi tittade ut mot vågorna så var det ca 1,5 -m höga vågor . Med andra ord så fick jag i mig så mycket saltvatten att det rann ut ur näsan på mig, jag åkte runt som i en tvättmaskin och trodde rent ut sagt att jag skulle drunkna.
Sedan är det väldigt viktigt att se till att aldrig ligga framför någon. Jag skulle ta en våg och helt plötsligt är det en annan nybörjare framför mig och jag måste väja vilket ledde till att jag fastnade med mitt "surf leashe " runt hans bräda/ hände samma sak för min kompis och hon fick sin bräda i huvudet. Sen se till att hela tiden håller dig en bra bit i från dem som kan surfa och där de håller till, du kan hamna i vägen eller skada någon.
Tänk på att stretcha ordentligt innan och verkligen efteråt. Jag tränar rätt mycket och jag kunde knappt lyfta upp armarna för att få in en matbiten i munnen efter den surflektionen hahah
Det är ingen dans på rosor att börja surfa, men när man är där ute så händer det något som gör att man bara måste bara fortsätta! Jag fick dela en perfekt våg med en annan surfare och det kanske låter as mesigt för vissa men vem fan bryr sig för det var en helt otrolig känsla att åka uppe på den där vågen och det är därför jag skall till portugal på surfläger i två veckor i höst
Hoppas du får samma glöd för surf som jag fick under mitt första försök 
|
|
|
|
|
#100379 |
IST
|
Så här kan det se ut på norra delen av ön Gran Canaria på kvällen runt kl.20.00
Och lite tidigare på eftermiddagen vid samma strand kan det se ut så här
Instämmer även med Itgor att stretching är otroligt behövande både före och efter surfet för att slippa ha ont efteråt. Min surfinstruktör ledde stretchingen med mig och stretchade de flesta musklerna som använts i vågorna, instruktören missade dock efteråt ändå en muskel som jag sedan fick träningsvärk i, så kan vara bra att själv behöva komplettera detta. Dagen efter besteg jag ett berg och gick med stavar och då kändes det i musculus triceps brachii att den var använd dagen innan. Träningsvärken gick över efter två dagar så jag överlevde.
|
|
|
Ändrat av IST
Logga in för att svara
|
|
#100406 |
Svar: Gazzer behöver hjälp 13 år, 2 månader sen |
|
|